تولید برچسب ضدجعل ارزان قیمت با نانوسیم نقره

محققان کره‌ای با استفاده از نانوسیم‌های نقره، برچسب‌های ضدجعل ارزان قیمت ساخته‌اند. قیمت این برچسب‌ها کمتر از یک دلار بوده و کپی برداری از آنها تقریبا غیرممکن است.

یک گروه تحقیقاتی از کره‌جنوبی از الگوها و چیدمان تصادفی نانوسیم‌های نقره برای حل مشکل جعل اسناد استفاده کردند. این اثرانگشت نانومقیاس از نانوسیم‌های ۲۰ تا ۳۰ نانومتری نقره ساخته شده‌اند که به‌صورت تصادفی روی سطح فیلم پلاستیکی پخش شده‌اند. طول این نانوسیم‌ها می‌تواند بین ۱۰ تا ۵۰ میکرون باشد که به‌عنوان برچسب کالا می‌توان از آنها استفاده کرد. این برچسب‌ها را می‌توان روی کالاهای الکترونیکی، داروها، اسکناس‌ها و کارت‌های اعتباری چسباند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Nanotechnology به چاپ رسیده است.
محققان این پروژه می‌گویند: جعل این برچسب تقریبا غیرممکن است زیرا چیدمان نانوسیم‌ها کاملا تصادفی بوده و به سختی می‌توان چیدمان این نانوساختارهای کوچک را دستکاری کرد.
نویسنده اصلی این مقاله هیوتچرا یها از موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی می‌گوید: نسخه‌برداری از این برچسب‌ها تقریبا غیرممکن است زیرا این الگوهای بسیار کوچک را نمی‌توان دستکاری کرد. هزینه کپی‌برداری از این الگوها به قدری زیاد خواهد شد که احتمالا از قیمت خود کالا نیز فراتر خواهد رفت.
محققان این پروژه تخمین می‌زنند که هزینه تولید این برچسب کمتر از یک دلار برای هر الگو باشد. برای ساخت این برچسب‌ها، محققان نانوسیم‌های منفرد را درون محلول غوطه‌ور کرده و سپس روی آن را با سیلیکا پوشش دادند. سپس آنها را با استفاده از یک رنگ فلورسانس ویژه تقویت کرده و در نهایت به‌صورت تصادفی آنها را روی یک فیلم از جنس پلی‌اتیلن‌تترافتالات (PET) قرار دادند.
وجود رنگ‌های فلورسانس موجب می‌شود تا این الگوها که به چشم غیرمسلح کاملا نامرئی هستند قابل مشاهده توسط میکروسکوپ یا تجهیزات ویژه‌ای شوند.
محققان معتقداند که از این برچسب‌های ضدجعل می‌توان به‌عنوان بارکد برای تشخیص سریع کالاها استفاده کرد. یها می‌گوید: روی کالای موردنظر این برچسب نصب می‌شود، این کالا می‌توان اسکناس یا کارت اعتباری باشد، به مجرد این که دستگاه شناسایی رنگ فلورسانس موجود روی سطح کالا را رصد کند می‌تواند آن را با اطلاعات بانک اطلاعاتی خود مقایسه کرده و شناسایی کالا انجام شود.
بیش از ۶ درصد از کالاهای جهان تقلبی بوده که فناوری‌هایی نظیر این برچسب می‌تواند این رقم را کاهش دهد.