نانوابزاری برای تصویربرداری از سلول‌های زنده

دو شرکت آلمانی توافق‌نامه همکاری برای تولید نانوابزار جدیدی برای تصویربرداری از سلول‌های زنده امضاء کرده‌اند. این ابزار تا چند ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد.

شرکت ایبیدی (ibidi GmbH) یکی از تولیدکنندگان آرایه‌های مبتنی بر سلول و تجهیزات تصویربرداری است. شرکت سیمپور (SiMPore) نیز یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانوغشاءهای جدید است. این دو شرکت اخیرا تفاهم‌نامه همکاری برای تولید ابزارهای تصویربرداری از سلول‌های زنده امضاء کرده‌اند. در این همکاری مشترک، شرکت ایبیدی و سیمپور هر یک بخشی از فناوری‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. ابزاری که این دو شرکت درصدد ساخت آن هستند می‌تواند سلول‌های منفرد یا گروهی کشت شده در آزمایشگاه را تصویربرداری کرده و آنالیز کند؛ این کار با میکروسکوپ با قدرت تفکیک بالا انجام می‌شود.
این دو شرکت قصد دارند تا به زودی این دستگاه را وارد بازار کنند. محققان معمولا به بررسی سلول‌های زنده و تحلیل وضعیت آنها می‌پردازند؛ این که سلول التهاب دارد، سرطانی شده یا آلودگی دارد برای پژوهشگران اهمیت زیادی دارد. این ابزار جدید به آنها اجازه می‌دهد تا درباره وضعیت سلول قضاوت کنند.
رومان زانتلر از شرکت ایبیدی می‌گوید: ایبیدی در حال بهبود فرآیندهای مطالعه سلولی است تا با استفاده از ابزارهای جدید امکان مطالعه سلول‌های زنده وجود داشته باشد. استفاده از نانوغشاءهای ساخت شرکت سیمپور می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.
نانوغشاء ساخت شرکت سیمپور یک لام شیشه‌ای حاوی غشاء نانومقیاس است. چند دهه است که غشاء‌های روی شیشه برای کشت سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دلیل این امر رشد خوب سلول‌های زنده روی شیشه و همچنین شفافیت شیشه و سهولت مشاهده سلول‌ها است. تلاش‌هایی برای جایگزینی اکسید سیلیکون به جای شیشه انجام شده بود اما به دلیل وجود چروک‌هایی روی سلول، تصاویر گرفته شده دچار مشکل می‌شد. شرکت سیمپور موفق به ارائه غشاءهایی از جنس اکسید سیلیکون متخلخل شده بود که ضخامتی کمتر از نیم میکرون داشته و کاملا صاف بودند. این غشاء رشد سلولی را تسریع و شرایط مناسبی را برای تصویربرداری فراهم می‌کرد.
جیمز روزی از مدیران شرکت سیمپور می‌گوید: ما خوشحالیم که با شرکت ایبیدی کار می‌کنیم. این فناوری جدید اواسط سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه خواهد شد.
ایبیدی یک شرکت آلمانی واقع در شهر مونیخ است که در حوزه آرایه‌های سلولی فعالیت دارد. محصولات این شرکت در حوزه زیست‌فناوری و داروسازی استفاده می‌شود.