ساخت بازوی مکانیکی با قدرت تفکیک جابه‌جایی ۲۰ نانومتری

شرکت آلمانی پی‌آی به تازگی بازوی مکانیکی ساخته که قادر به جابه‌جایی اجسام با دقت ۲۰ نانومتر است. این دستگاه نسبت به لرزش مقاوم بوده و امکان به کارگیری در خلاء را نیز داراست.

شرکت پی‌آی ((Physik Instrumente (PI) یکی از شرکت‌های پیشرو در ساخت ادوات موتوری دقیق است. این شرکت اخیراً ابزاری موسوم به N-470 PiezoMike ساخته که با استفاده از اثرپیزوالکتریک قادر به اعمال حرکت با قدرت تفکیک ۲۰ نانومتر است. این ابزار یک بازوی برقی است که می‌تواند با تجهیزات مجهز به مخزن خلاء جفت شود.
N-470 PiezoMike قادر است با قدرت تفکیک ۲۰ نانومتر روی سطح حرکت کرده و دامنه حرکتی بین ۴/۱ تا ۱ اینچ داشته باشد. این دستگاه برای کار در فشار اتمسفری ساخته شده اما می‌توان آن را در محیط‌های با خلاء بالا (۶-۱۰ تور) و ابرخلاء (۹-۱۰ تور) استفاده کرد. N-470 می‌تواند جایگزینی برای پیچگوشتی‌های میکرومتری باشد که با استفاده از کامپیوتر قابل کنترل است. با این کار تنظیم خودکار لیزرها، ادوات نوری و قطعات میکرومکانیکی ساده می‌شود. نسخه متریک و انگلیسی این ابزار به بازار عرضه شده است تا بتواند پاسخ‌گوی مشتریان در کشورهای مختلف باشد.
زمانی که این دستگاه خاموش است، به صورت خودکار قفل شده و هیچ مصرف انرژی ندارد؛ بنابراین گرمایی نیز تولید نمی‌کند. به دلیل نیروی نگهدارنده بالا ( بیش از ۱۰۰ نیوتن) این ابزار نسبت به لرزش مقاوم بوده و دچار شوک نمی‌شود. این دستگاه به شکلی طراحی شده که گیر نمی‌کند.
نسخه‌های مختلفی از این دستگاه طراحی و ارائه شده که در برخی از آن‌ها ۴ کانال کنترل کننده در نظر گرفته شده است. این دستگاه با استفاده از درگاه USB به دیگر ادوات متصل شده و نرم‌افزار ویژه‌ای برای آن طراحی شده است.
شرکت پی‌آی متخصص در ساخت سیستم‌های پیزو، موتورهای پیزو و بازوهای ویژه برای استفاده در حوزه نیمه‌هادی، فتونیک، نانوبیوفناوری و مهندسی پزشکی است. این شرکت بیش از چهار دهه سابقه فعالیت در ساخت ادوات الکترومغناطیس و پیزوسرامیک دارد. پی‌آی با بیش از ۷۵۰ کارمند در سه قاره جهان، دارای بیش از ۱۰ شرکت جانبی است.