همکاری مشترک برای ارائه فناوری ضدجعل نانومقیاس

شرکت رولیت (Rolith) با همکاری شرکت پروتمیک (Protemics) اقدام به ارائه فناوری جدید ضد جعل کرده‌است. در این همکاری مشترک، شرکت رولیت فناوری برچسب امنیتی خود را که برای چشم انسان غیرقابل روئیت است به اشتراک گذاشته و شرکت پروتمیک دستگاهی مبتنی بر حسگرهای میکروپیمایشگری تراهرتز را به اشتراک گذاشته است.

جعل و تقلب در محصولات یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی و امنیتی در جهان محسوب می‌شود. داروها، غذا و نوشیدنی‌های تقلبی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. پاسپورت‌ها و کارت‌های اعتباری جعلی مشکلات جدی برای دولت‌ها ایجاد می‌کنند. میزان سوءاستفاده‌های مالی در بخش جعل و تقلب، تا سال ۲۰۱۵ به رقم یک تریلیون دلار خواهد رسید.
در حال حاضر تراشه‌هایRFID، برچسب‌ها، هولوگرام‌ها، جوهرهای ویژه و نانومواد از جمله ابزارهای مبارزه با جعل محسوب می‌شوند. جاعلین می‌توانند این فناوری‌ها را حداکثر در مدت ۱۸ ماه کپی کنند. بنابراین استفاده از یک فناوری جدید در مقیاس نانو و با پیچیدگی‌های بسیار، ضروری به نظر می‌رسد.
رولیت فناوری ضدجعل جدیدی ارائه کرده که نیاز به برچسب یا تفسیر نوری ندارد. اساس کار در این برچسب، اختلاف ساختاری جزئی در نانوساختارهای فلزی موجود روی یک سطح است که موجب تغییر خواص الکتریکی ماده می‌شود. این شناساگر، کاملاً شفاف بوده و برای چشم غیرمسلح نامرئی است بنابراین می‌توان آن را مستقیم روی شیشه یا فیلم‌های پلیمری قرار داد بدون این که ظاهر این محصولات دستخوش تغییر شود. جاعلین به سادگی نمی‌توانند وجود این برچسب را شناسایی کنند چرا که ردیابی آن نیاز به ابزارهای پیچیده‌ای دارد که در دسترس همگان نیست.
شرکت رولیت فناوری انحصاری جدیدی موسوم به RML® lithography را که مبتنی بر فناوری‌ نانو است برای این کار مورد استفاده قرار داده است.
مکانیسم کنتراستی که در این فناوری استفاده شده براساس اختلاف مقاومت ورق‌های بسیار کوچک است. رولیت محصولی موسوم به NanoWeb®را که یک سطح رسانای شفاف حاوی یک لوگوی ویژه‌ است را به عنوان شناساگر ضدجعل ارائه کرده است.
دلیل این امر که چرا مشاهده این شناساگرهای ضدجعل دشوار است این است که اختلاف ساختاری اندکی میان بخش‌های مختلف شناساگر وجود دارد؛ این اختلاف در مقیاس نانومتری است. بنابراین برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبوده و حتی با میکروسکوپ‌های نوری معمولی نیز نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.