بهبود داروی بازکننده عروق با فرآیند نانوامولسیون

یک شرکت دارویی موفق به ارائه فرمولاسیون جدیدی برای داروی بازکننده عروق شده است. این شرکت با استفاده از نانوامولسیون کردن ترکیب اصلی دارو، پایداری و دوز آن را در دارو افزایش داده و آن را قابل استفاده به صورت تزریق وریدی کرده است.

شرکت اسندیا فارماکیتیکالز (Ascendia Pharmaceuticals) یکی از شرکت‌های نوپا در حوزه کسب و کار دارویی است که فرمولاسیون‌های جدیدی برای داروهای کم‌محلول در آب ارائه می‌کند. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که موفق به استفاده از فناوری نانوامولسیون در فرمولاسیون داروی کلوپیدوجرل شده است. کلوپیدوجرل معروف‌ترین داروی رقیق کننده خون است که با این فرمولاسیون جدید قابل تزریق به بدن می‌شود. اسندیا در حال طی مراحل ثبت پتنت مربوط به این دارو بوده و در حال حاضر این دارو در مرحله pre-IND سازمان غذا و داروی آمریکاست.
جیم هانگ مدیرعامل شرکت اسندیا می‌گوید: «دوزها و اشکال مختلفی از داروی کلوپیدوجرل برای درمان برخی بیماری‌ها وجود دارد که با فناوری‌های فعلی برآورده کردن این نیازها عملی نیست. اما با استفاده از فناوری نانوامولسیون می‌توان دوز پایدار و قابل حل از کلوپیدوجرل را به صورت تجاری تهیه و به بازار عرضه کرد، چیزی که در حال حاضر برای تولیدکنندگان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.»
شرکت اسندیا در سال ۲۰۱۲ توسط هانگ تأسیس شد و فعالیت خود را از ایالت نیوجرسی آغاز کرد.ASD-002 فرمولاسیون جدیدی از داروی کلوپیدوجرل به صورت نانوامولسیون است. این دارو برای درمان سندروم‌های عروقی تجویز می‌شود که در آن عروق بدن به صورت جزئی یا کلی مسدود می‌شود. برای رفع این مشکل باید بیمار ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم از دارو را به صورت منظم در روز استفاده کند. این در حالی است که قرص‌های خوراکی که در حال حاضر تولید می‌شود تنها حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم است که برای مصارف اورژانسی اصلا مناسب نیست. زمانی که این دارو به صورت خوراکی مصرف شود، زمان زیادی لازم است تا اثربخشی آن آغاز شود. زمان مورد نیاز برای رسیدن حداکثر غلظت آن در بدن چندین ساعت است بنابراین برای موارد اورژانسی گزینه خوبی نیست و باید فرمولاسیون تزریقی برای آن ارائه شود.
کلوپیدوجرل به صورت شبه جامد- سیال بسیار ویسکوز- بوده که به سختی می‌توان آن را ذخیره‌سازی، متفرق یا در آب حل کرد. حالت آزاد آن پایدار نبوده و اکسید می‌شود. اما با فرمولاسیون ASD-002 این دارو به صورت نانوامولسیون در آمده و از پایداری بالایی برخوردار است.