آغاز بکار مؤسسه فتونیک در کشور سنگاپور

این مؤسسه که با همکاری دانشگاه فناوری نانیانگ و مرکز تحقیقات اُپتوالکترونیک دانشگاه ساوتامتون انگلیس تأسیس شده است، یکی از پیشرفته‌ترین مؤسسات تحقیقاتی جهان در حوزه فتونیک محسوب می‌شود.

سنگاپور برای تبدیل شدن به کانون تحقیقات اُپتیک و فتونیک، به تازگی مؤسسه فتونیک را در این کشور افتتاح کرده است. این مؤسسه که با همکاری دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) و مرکز تحقیقات اُپتوالکترونیک (ORC) دانشگاه ساوتامتون انگلیس تأسیس شده است، یکی از پیشرفته‌ترین مؤسسات تحقیقاتی جهان در حوزه فتونیک محسوب می‌شود.
مؤسسه ملی فتونیک در دانشگاه فناوری نانیانگ در زمینه تحقیقات فناوری‌های نوین نظیر کابل‌های الیاف نوری، لیزر‌ها و محصولات مصرفی شامل ادوات DVD، یا ادوات کنترل از راه دور فعالیت خواهد کرد.
مرکز تحقیقات اُپتوالکترونیک یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تحقیقاتی دانشگاهی جهان است که به طور کامل در زمینه تحقیقات اُپتوالکترونیک فعالیت می‌کند. این مرکز با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و صنعتی اقصی نقاط جهان همکاری می‌کند. شرکت‌هایی نظیر فیانیوم، سِنسا، فیبرکور و استراتوفیس از این مرکز نشأت گرفته و نتایج تحقیقات آن را تجاری‌سازی کرده‌اند.
مؤسسه فتونیک به میزان ۸۰ میلیون دلار توسط سازمان‌های ملی مختلفی نظیر A*STAR، آزمایشگاه‌های ملی DSO، کمیته توسعه اقتصادی سنگاپور، وزارت آموزش و بنیاد ملی تحقیقات این کشور حمایت مالی و شده است.
به گفته پرفسور اندرسون، رییس دانشگاه فناوری نانیانگ، «این پیشگامی مشترک یکی از مهمترین مجاری انتقال دانش علمی و فناوری، پیشرفت‌ها و ابداعات صنعتی بین کشور سنگاپور و انگلیس محسوب می‌شود.» 
مؤسسه فتونیک دربرگیرنده ۵ مرکز تحقیقاتی مختلف است که تمامی آن‌ها به حوزه فتونیک و اُپتیک مربوط می شوند:
۱٫ مرکز فناوری الیاف نوری
۲٫ مرکز فناوری‌های فتونیک دگرگون‌ساز
۳٫ مرکز تعالی نمایشگرها و نورپردازی نیمه‌هادی
۴٫ مرکز مهندسی لیزر و اُپتیک
۵٫ مرکز تعالی فتونیک 
در ۵ مرکز این مؤسسه در مجموع ۱۲۰ دانشمند و کارمند فعالیت خواهند کرد.