میکروسکوپی برای مطالعه نانومواد زیستی در فاز سیال

شرکت پارک‌سیستم (Park Systems) با ترکیب میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) با چند میکروسکوپ دیگر، اقدام به ساخت دستگاهی برای مطالعه ترکیبات زیستی کرده است. این میکروسکوپ جدید می‌تواند مواد زیستی را در فاز سیال مورد مطالعه قرار دهد.

پارک‌سیستم (Park Systems) یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) است. این شرکت اعلام کرد که دستگاه جدیدی برای آنالیز نانوساختارها با نام تجاری Park NX-Bio تولید کرده است که ترکیبی از میکروسکوپ هدایت یونی روبشی (SICM)، میکروسکوپ نوری معکوس (IOM) و AFM است. این دستگاه از نرم‌افزار قدرتمندی بهره‌مند است که می‌تواند تصاویر تکرارپذیر از سیالات در مقیاس نانو تهیه کند. NX-Bio نسل جدیدی از میکروسکوپ‌های دارای توانایی تصویربرداری از نانوساختارهاست که در حوزه علوم زیستی کاربرد بسیاری دارد.
سانگ ایل پارک، مدیرعامل شرکت پارک‌سیستم، می‌گوید: « NX-Bio از آخرین فناوری‌ها برای تصویربرداری نانومقیاس از مواد زیستی بهره‌مند است. پیش از این، چنین تجهیزاتی یک‌جا در یک دستگاه کنار هم قرار نگرفته بود. این میکروسکوپ می‌تواند به نیاز محققان حوزه زیستی پاسخ‌ داده و تصاویری سه بعدی با قدرت تفکیک بالا از نمونه‌های موجود در سیال ارائه کند.»
این دستگاه امکان تصویربرداری سه بعدی از نانوساختارهای موجود در سطح مواد زیستی با قدرت تفکیک ۳۰ نانومتر را فراهم می‌کند. NX-Bio توانایی مشاهده پدیده‌های زیستی با قدرت تفکیک بالا، بدون تماس فیزیکی با نمونه یا تغییر شکل آن را دارد. AFM می‌تواند از اجسام بسیار کوچک (کوچکتر از ۱۰ نانومتر) نظیر دی‌ان‌ای و پروتئین تصویربرداری کند.
NX-Bio برای اندازه‌گیری خواص مکانیکی سطح طراحی شده و از طیف‌سنجی نیرو-مسافت (FD) بهره‌مند است. این طیف‌سنجی می‌تواند نیروهای کمتر از یک میکرونیوتن را از طریق نوک دیرک اندازه‌گیری کند و در نهایت اطلاعاتی درباره سختی، چسبندگی و مدول یانگ مواد زیستی به کاربر ارائه کند.این طیف‌سنجی می‌تواند اطلاعات زیادی درباره تفاوت میان خواص مکانیکی بخش‌های مختلف نمونه ارائه دهد.
این دستگاه با استفاده از مود میدان روشن و کنتراست فازی از نمونه‌های شفاف زیستی تصویربرداری می‌کند و برای اندازه‌گیری ارتفاع نانوساختارها از مود AFM یا SICM استفاده می‌کند. NX-Bio امکان مطالعه رفتار مولکولی سلول‌های داخلی مواد زیستی را فراهم کرده و تغییرات فیزیولوژی سطح را نیز نشان می‌دهد.