رونمایی از نانوابزار جابه‌جا کننده نمونه

در نمایشگاه Automate 2015 شیکاگو، شرکت فیزیک اینسترومنت (Physik Instrumente) از محصول جدید خود که یک نگهدارنده نمونه با قابلیت جابه‌جایی نانومقیاس است، رونمایی کرد.

شرکت فیزیک اینسترومنت (Physik Instrumente) در نمایشگاه آتومیت ۲۰۱۵ که در شیکاگو برگزار می‌شود از محصول جدید خود رونمایی می‌کند. این محصول، یک نگهدارنده نمونه با قابلیت جابه‌جایی در مقیاس‌های بسیار کوچک است. این دستگاه از یک سیستم جابه‌جایی نانومقیاس پیزوالکتریک بهره‌مند است.
فیزیک اینسترومنت بیش از ۲۰۰ سال سابقه در حوزه ساخت سیستم‌های متحرک برای بخش صنعت و دانشگاه دارد. این تجهیزات هم می‌توانند در محورهای xy و به‌صورت صاف حرکت کنند و هم امکان جابه‌جایی به‌صورت چرخشی دارند.
این دستگاه جدید می‌تواند بدون ایجاد اصطکاک، نمونه را با دقت بالایی جابه‌جا کند. با استفاده از روش‌هایی که به‌صورت انحصاری در اختیار فیزیک اینسترومنت است، توانسته ابزاری برای دستکاری دقیق نمونه بسازد.
برخلاف دستگاه‌های جابه‌جایی مکانیکی نمونه، این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که می‌تواند نمونه را روی هوا یا آب شناور سازد؛ بنابراین، حرکت انجام شده عاری از هر گونه اصطکاکی است، خطای پسماند و معکوس اندکی داشته و نمونه با پایداری بالایی جابه‌جا می‌شود. در این ابزار، نمونه می‌تواند با سیستم مغناطیسی جابه‌جا شود و همچنین امکان استفاده از سیستم پیزوالکتریکی برای جابه‌جایی وجود دارد. هر دوی این فناوری‌ها به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت فیزیک اینسترومنت است.
این شرکت بیش از چهار دهه سابقه فعالیت در حوزه طراحی سیستم‌های جابه‌جایی پیزوالکتریکی نانومقیاس دارد. شرکت فیزیک اینسترومنت در حال حاضر به دنبال ساخت ابزارهای جابه‌جایی مختلف است به طوری که امکان ساخت ابزارهایی در حد یک بندانگشت و همچن تجهیزات بزرگ صنعتی را دارد. در واقع نوع محصول و ابعاد آن براساس نیاز مشتری مشخص می‌شود.
این شرکت آمریکایی برای حوزه‌هایی نظیر پزشکی، نانوزیست‌فناوری، فتونیک و نیمه‌هادی تجهیزات مختلفی تولید می‌کند.