تأیید نانوداروی ضد سرطان رحم توسط روسیه

وزارت بهداشت روسیه اقدام به تأیید نانوداروی جدید شرکت اوسمیا فارماکیوتیکال ای‌بی برای درمان سرطان رحم کرده است. نتایج فاز سوم آزمون‌های بالینی این دارو که روی ۷۸۹ بیمار از ۱۶ کشور مختلف انجام شده رضایتبخش بوده است.

شرکت اوسمیا فارماکیوتیکال ای‌بی (Oasmia Pharmaceutical AB) اعلام کرد که این شرکت موفق به دریافت تأییدیه وزارت بهداشت روسیه برای محصول ضد سرطان خود، موسوم به پاکلیکال، شده است. پاکلیکال اولین داروی ضدسرطان محلول در آب بوده که قرار است از سال نیمه دوم سال ۲۰۱۵ وارد بازار شود.
این دارو فرمولاسیون جدیدی از پاکلیتاکسل است و برای درمان سرطان رحم طراحی شده است. این محصول محلول در آب، از نانوذرات غیر سمی تشکیل شده است. جولیانا الکسوف، مدیرعامل شرکت اوسمیا، می‌گوید: «بعد از چند سال تلاش روی این دارو و نتایج رضایتبخش آن ما توانستیم تأیید فدراسیون روسیه را برای این دارو به دست آوریم. ما منتظر استقبال بازار از این دارو هستیم.»
فارماسینتز، شریک تجاری شرکت اوسمیا فارماکیوتیکال ای‌بی در این پروژه، حق توزیع این دارو در روسیه و منطقه CIS را در اختیار دارد؛ CIS به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، اوکراین و ترکمنستان گفته می‌شود.
درمان استاندارد سرطان رحم، ترکیبی از تاکسول و کربوپلاتین است. تاکسول ترکیبی از پاکلیتاکسول، کریموفر ای‌ای (روغن کاسترو پلی‌اتوکسیلات) و اتانول است. به منظور ممانعت از واکنش حساسیت‌زا به کریموفر، باید از فرآیندهای متعددی استفاده کرد.
نتایج فاز سوم آزمون بالینی روی این دارو نشان داد که اثرات آن روی سرطان بسیار جالب توجه بوده و هیچ نیازی به فرآیندهای پیچیده ضدحساسیت نیست. تأییدیه اعطا شده به این دارو براساس نتایج فاز سوم آزمون بالینی آن در ۱۶ کشور مختلف است. البته ۴۵ درصد از بیماران مورد آزمایش روسی بودند.
هدف اصلی فاز سوم این آزمون که روی ۷۸۹ بیمار انجام شده، عدم تأثیر منفی پاکلیکال روی تاکسول در این دارو است. پاکلیکال یک فرمولاسیون محلول در آب بوده که به عنوان ماده‌ای استاندارد برای درمان سرطان‌هایی نظیر پستان، ریه و رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.