نانوآنتنی برای تبدیل امواج الکترومغناطیس به الکتریسیته

محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی چند جداره موفق به ساخت نانوآنتن جدیدی شدند که قادر است با کارایی بالا امواج الکترومغناطیس را به الکتریسیته تبدیل کند.

پژوهشگران مؤسسه فناوری جرجیا موفق به ساخت اولین آنتن نوری موسوم به رکتنا شدند. ( رکتنا آنتن تقویت کننده ویژه‌ای است که برای تبدیل امواج الکترومغناطیس به الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرد-مترجم)
در رکتنا از یک آنتن و یک دیود تقویت کننده استفاده شده‌است. محققان این پروژه معتقداند که درصورت بهبود این آنتن، در آینده نزدیک می‌توان از آن برای تولید پیل‌های خورشیدی کارا استفاده کرد.
هرچند تاریخچه تولید رکتنا به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد اما تاکنون از این آنتن‌ها برای طول موج‌های نوری استفاده نشده‌است. چالش اصلی در رسیدن به این هدف، دشواری در ساختن بخش‌هایی از این آنتن است که باید بسیار کوچک باشد.
در مقاله‌ای که اخیراً در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده‌، چگونگی استفاده از نانولوله‌های کربنی چند جداره برای ساخت این آنتن‌ها و افزایش قدرت جذب نور در آن‌ها آمده است. در این نانوآنتن جدید، هر نانولوله کربنی نقش یک تقویت‌کننده را بازی کرده و قادر است بارهای نوسانگر تولید شده در اثر تماس نور با آنتن را به‌طور مستقیم به جریان تبدیل کند.
باراتود کوال از محققان این پروژه می‌گوید: «براساس آنچه که ما از تئوری‌ها دریافتیم، این دستگاه جدید می‌تواند کارایی پیل خورشیدی را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد.»
با استفاده از جنگلی انبوه از نانولوله‌های کربنی، این دستگاه قادر است مقادیر زیادی جریان تولید کند؛ هر چند کارایی این ابزار هنوز پایین بوده و در حدود یک درصد است. محققان معتقداند که با انجام بهبودهایی روی این ابزار می‌توان کارایی آن را افزایش داد و در مدت یک سال به سطحی رساند که قابل تجاری‌سازی باشد.
کوال می‌گوید: «ما می‌توانیم کارایی پیل‌های خورشیدی را تا دو برابر افزایش دهیم در حالی که هزینه آن‌ها ده برابر کاهش یافته است. با این کار می‌توان چهره دنیا را تغییر داد.»
کلید اصلی در موفقیت این پروژه، موادی ترکیبی مورد استفاده در آن است. در این پروژه از نانولوله‌های کربنی چند جداره روی بستری رسانا استفاده شده‌است. سپس روی آن با اکسید آلومینیوم پوشانده می‌شود که نقش عایق دارد.