نانوذرات مبتنی بر هیدروژل برای بهبود زخم‌های سوختگی

محققان با استفاده از نانوذرات موفق به ارائه راهکاری برای التیام زخم‌های سوختگی شدند. این نانوذرات مبتنی بر هیدروژل هم موجب وارد شدن اکسید نیترید به زخم شده و هم فرآیند نیترواسیون را افزایش می‌دهد.

سوختگی پوست یکی از مسائل جدی در بخش‌های نظامی و سلامت است. در آمریکا هر سال ۴۸۵ هزار نفر دچار جراحت سوختگی می‌شوند. عامل این سوختگی طیف وسیعی از اتفاقات، از آتش‌سوزی گرفته تا سوختگی با بخار آب، می‌شود. زخم‌هایی که در اثر سوختگی ایجاد می‌شوند معمولاً در چند روز اول بسیار مشکل‌ساز می‌شوند که دلیل این امر، التهاب زخم است.
آدام فرایمن از دانشگاه جرج واشنگتون می‌گوید: «این زخم‌ها بسیار خطرناک هستند و روش‌های درمانی رایج گاهی نمی‌توانند آن‌ها را درمان کنند»
برای رفع این مشکل، فرآیمن و همکارانش با استفاده از فناوری‌ نانو راهکاری ارائه کردند که در آن هم مولکول‌های اکسید نیترید (NO) وارد زخم می‌شوند و هم فرآیند نیترواسیون تسهیل می‌شود؛ فرآیندی که در آن گروه اکسید نیترید به یک مولکول زیستی متصل می‌شود.
فرآیمن می‌گوید: « نقش اکسید نیترید در الیتام زخم بسیار اهمیت دارد که این کار در سه فاز مختلف انجام می‌شود. هم خود اکسید نیترید و هم فرآیند نیترواسیون در عبور از فاز التهابی و رسیدن به فاز تکثیر سلول‌ها و در نهایت ترمیم زخم اهمیت زیادی دارد. ما موفق به ارائه سیستمی شدیم که قادر است هر دوی این کارها را انجام دهد.»
این گروه تحقیقاتی به ارزیابی نانوذرات مبتنی بر هیدروژل پرداختند؛ ساختاری که حاوی S-نیتروسو-N-استیل سیتوزین است. این گروه از این ساختار در محیط زخم استفاده کرده و میزان التیام و التهاب را در زخم مورد بررسی قرار دادند.
وجود این نانوذرات موجب بهبود سریع‌تر زخم‌ها نسبت به حالت عادی شد. نتایج این پروژه با پیش‌بینی‌های محققان انطباق دارد.
هرچند این روش در مراحل اولیه تحقیقات قرار دارد اما پژوهشگران معتقداند که این فناوری قابل تجاری‌سازی است به‌طوری که اخیراً شرکت نانوبیومد (Nano Biomed) اقدام به خرید لیسانس استفاده از این فناوری کرده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “N-acetylcysteine S-nitrosothiol Nanoparticles Prevent Wound Expansion and Accelerate Wound Closure in a Murine Burn Model” در نشریه Journal of Drugs in Dermatology منتشر شده‌است.