انفجار نانوحباب حاوی دارو درون تومور سرطان کبد

محققان شرکت اکوستیک مدی‌سیستم (Acoustic MedSystemm) با همکاری پژوهشگران دانشگاه ایلینویز موفق به ارائه روشی جدید برای درمان سرطان کبد شدند. در این روش، داروی شیمی‌درمانی درون نانوحباب‌هایی قرار داده شده و پس از رسیدن نانوحباب به تومور، توسط امواج اولتراسو

در همکاری اخیر دانشگاه با صنعت، پژوهشگران موفق به کار روی نوعی داروی ضدسرطان مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا شدند به گونه‌ای که به‌صورت ویژه برای درمان تومور سرطان کبد مورد استفاده قرار گیرد. این روش که به «ترفند سه گانه» شهرت یافته است ترکیبی از شیمی‌درمانی، روش گرمایی و رنگ‌بری گرمایی است که به‌صورت هدفمند بافت سرطانی را هدف قرار داده اما حالت تهاجمی بسیار کمی دارد.
این دارو که به «بکساروتنی» شهرت دارد به صورت نانوحباب‌هایی در آمده و به صورت مستقیم درون تومور وارد می‌‌شود. با اعمال امواج اولتراسونیک، حباب می‌ترکد و دارو رهاسازی می‌شود.
دیپانجان پن از محققان دانشگاه ایلینویز در این باره می‌گوید: «در این پژوهش، ما از داروی بکساروتنی که در حال حاضر به صورت محدود در درمان عفونت‌های لمفاوی سلول‌های T استفاده می‌شود، برای از بین بردن تومورهای صلب سرطانی استفاده کردیم که برای این کار نانوحباب‌ها خودآرایی داده و به شکل حامل در می‌آیند. این نانوحباب‌ها با استفاده از داروی شیمی‌درمانی پر شده و این دارو درون سلول‌های سرطان کبد رهاسازی می‌شود. از آنجایی که رهاسازی به‌صورت انتخابی انجام می‌شود، اثرات جانبی دارو به حداقل می‌رسد که این موضوع موجب امنیت سلول‌های سالم می‌شود.»
سانتوش میسرا از محققان این پروژه می‌گوید: «تقابل با سرطان کبد بسیار دشوار است و نیاز به جراحی دارد. در این پروژه ما با موفقیت این دارو را بسته‌بندی کرده و درون نانوحباب‌هایی قرار دادیم. سپس نانوحباب به صورت هدفمند به درون تومور وارد می‌شود که برای این کار از نوعی رشته‌های انعطاف‌پذیر استفاده شد. اعمال امواج اولتراسونیک موجب انفجار حباب‌ها و رهاسازی دارو می‌شود.»
در این پروژه محققان شرکت اکوستیک مدی‌سیستم (Acoustic MedSystemm) نیز شرکت داشتند و ادوات اولتراسونیک درمانی و تجهیزات تصویربرداری سه بعدی اولتراسونیکی خود را به اشتراک گذاشتند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Trimodal Therapy: Combining Hyperthermia with Repurposed Bexarotene and Ultrasound for Treating Liver Cancer,” در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است.