پاسخ «آندره گیم» به انتقادات درباره «مرکـز مـلی گـرافن»

آندره گیم، برنده جایزه نوبل برای کشف گرافن، بعد از انتقاداتی که پیرامون سیاست‌های دانشگاه منچستر در تعامل با شرکت‌های خصوصی خارجی مطرح شد، در گزارشی اعلام کرد این سیاست‌ها صحیح بوده و چنین تعاملی لازمه توسعه در حوزه گرافن است.

بعد از این که صحبت‌هایی در مورد از دست رفتن فرصت‌های شغلی در حوزه گرافن در منچستر مطرح شد، اندره گیم، برنده جایزه نوبل و از اساتید دانشگاه منچستر، اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد. پیش از این صحبت‌هایی پیرامون از بین رفتن یک صد فرصت شغلی در این شهر مطرح شده بود؛ فرصت‌هایی که قرار بود صرف ایجاد محصولات گرافنی شود.
آندره گیم معتقد است که دانشگاه منچستر باید با شرکت‌های خصوصی برای تولید محصولات گرافنی همکاری داشته باشد. خبری که اخیراً منتشر شده بود حاکی از آن بود که بسیاری از مالکیت‌های معنوی که در دانشگاه منچستر ایجاد می‌شود به دلیل قراردادی که این دانشگاه با یک شرکت تایوانی منعقد کرده، به شرکت تایوانی می‌رسد و این شرکت نیز با چینی‌ها ارتباط نزدیک دارد. بنابراین یافته‌های انگلیسی‌ها به تملک چینی‌ها در می‌آید.
البته بعد از مطرح شده این موضوع، مسئولان دانشگاه منچستر مدعی شدند که تمام پتنت‌هایی که به این شرکت تایوانی رسیده در واقع محصول فعالیت‌های دانشگاه منچستر نیست.
آندره گیم در گزارشی که منتشر کرده از تعامل دانشگاه منچستر با شرکت‌های خصوصی و صنایع مختلف دفاع کرده و این راهبرد را برای کشور انگلستان مفید می‌داند. او در این گزارش آورده است: «من رابطه میان دانشگاه منچستر و شرکت‌های خصوصی را برای توسعه گرافن بسیار مفید می‌دانم. زمانی که این شرکت‌ها به سوددهی برسند، دانشگاه منچستر نیز به سود می‌رسد و از پتنت‌ها و سهام خود استفاده می‌کند. در حال حاضر این شرکت‌ها به دنبال تعامل با گروه‌های مختلف هستند. من امیدوارم افراد مختلفی از پتنت‌های ما استفاده کنند هرچند هنوز برای توسعه گرافن و رسیدن به محصول کمی زود است.»
مرکز ملی گرافن انگلستان با بودجه ۶۱ میلیون یورویی با هدف ایجاد ارتباط میان بخش خصوصی و دانشگاه تأسیس شد و شرکت‌های مختلفی به دنبال تعریف پروژه مشترک با این مرکز هستند.
گیم معتقد است که تحقیقات در حوزه گرافن هنوز در مراحل اولیه خود است و برای رسیدن به محصول باید با بخش خصوصی همکاری شود.