شش محصول نانویی گواهی تایید نانومقیاس دریافت کردند

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری شش محصول نانویی گواهی تایید نانو‌مقیاس را از واحد ارزیابی محصولات موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) دریافت نمودند.

بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو و به‌ تبع آن ارتقای کیفی این محصولات شده و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان را در بر دارد. این دستاوردها موجب توسعه بازار مواد و محصولات نانو می‌‌شود.

مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند و به آن‌ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می‌گردد که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین‌المللی (ISO/TS 27687) در فرایند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:

– مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر
– مهندسی بودن فرآیند تولید
– بهبود خواص نسبت به محصول مشابه (نمونه شاهد بدون استفاده از نانوفناوری)

همچنین گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می‌شود که تولید‌کننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی اشاره شده، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در آیین‌نامه‌های واحد ارزیابی (از جمله پروانه ساخت و یا بهره‌برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت وغیره) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضاء نماید. به محصولاتی که تولید‌کننده آن صرفاً الزامات فنی محصول را برآورده است، گواهینامه آزمایشی نانومقیاس اعطا می‌گردد.

در همین خصوص ، هم‌زمان با برگزاری سومین هم‌اندیشی معرفی خدمات‌ و حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و موسسه خدمات فناوری تا بازار حضور ۹ شرکت‌نانویی که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت برگزار شد لوح تاییدیه نانو مقیاس و گواهی تاییدیه آزمایشی در مجموع به ۱۵ محصول اعطا شد.

اسامی محصولات و شرکت‌‌ سازنده‌ هریک در جدول زیر آورده شده است:

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

شایان ذکر است، گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یک ساله صادر شده و قابل تمدید است. همچنین در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولید کننده، بازرسی‌های دوره‌ای از شرکت انجام می‌شود.