درمان تورم روده‌ها با استفاده از نانوذرات

محققان آمریکایی با همتایان چینی خود نشان دادند که می‌توان از نانوذرات برای رفع مشکلات روده استفاده کرد. این گروه نانوذرات ویژه‌ای ساختند که قادر به رفع التهاب روده است.

بنابر گفته محققان مؤسسه علوم زیست‌پزشکی دانشگاه ایالتی جرجیا و دانشگاه ساوث‌وست در چین، نانوذراتی که برای محدود کردن نوعی مولکول سطحی سلول که در ایجاد تورم نقش اساسی دارند طراحی شده‌اند، می‌توانند در درمان بی‌خطر بیماری‌های التهاب روده (IBD) مورد استفاده قرار بگیرند.
این محققان نانوذراتی ساخته‌اند که بیان نوعی گلیکوپروتئین به نام CD98 را که در ایجاد التهاب نقش دارد، کاهش می‌دهد. یافته‌های این تحقیق در مجله Colloids and Surfaces B: Biointerfaces منتشر شده است.
پروفسور دیدیر مارلین، استاد موسسه علوم زیست‌پزشکی دانشگاه ایالتی جوجیا، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که از این نانوذرات می‌توان در درمان مؤثر التهاب بهره برد. ما CD98 را به این دلیل هدف گرفتیم که یافته‌های قبلی ما نشان می‌دهد این پروتئین در سلول‌های ایمنی درگیر در التهاب روده‌ها به مقدار بیش از حد بیان می‌شود».
در آمریکا حدود ۳/۱ میلیون نفر از بیماری‌های التهاب روده از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون رنج می‌برند. این بیماری‌های مزمن یا عودکننده ناشی از پاسخ غیرعادی به سامانه ایمنی بدن بوده و منجر به تورم دستگاه گوارش می‌شوند. عفونت‌های روده‌ای در طول زمان بدتر شده و موجب ایجاد عوارضی چون اسهال، درد شکمی، تب، خونریزی مقعدی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شوند. در صورتی که درمان مؤثر نباشد، بیمار به جراحی نیاز پیدا می‌کند. همچنین بنابر گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در این بیماران بالاست.
بنابر این مطالعه، استفاده از نانوذرات می‌تواند جایگزین بهتری برای داروهای فعلی باشد که به دلیل دارا بودن عوارض جانبی شدید، کاربرد محدودی دارند.
محققان در این مطالعه با ترکیب CD98 siRNA RNA تداخلی کوچکی که از بیان CD98 در ماکروفاژها جلوگیری می‌کند، با کیتوسان تغییریافته با یوروکانیک اسید (UAC) این نانوذرات را تولید کردند. زمانی که این نانوذرات با ماکروفاژها مخلوط شدند، اثر ضدتورمی روی این سلول‌های ایمنی از خود نشان دادند.
پژوهشگران دریافتند که این نانوذرات دارای اندازه مطلوب بوده و هیچ اثر سمی روی ماکروفاژها یا سلول‌های اپیتلیال روده ندارند. مطالعات نشان داد که نانوذراتی با نسبت وزنی ۶۰ به ۱ (UAC به siCD98) بهترین ظرفیت ضدتورمی را دارند.