مرکزی که می‌تواند هزینه تحقیق و توسعه شرکت‌ها را کاهش دهد

اتحادیه اروپا برای تسهیل کار شرکت‌ها، مرکزی دایر کرده که شرکت‌ها و SMEها می‌توانند تولید نمونه اولیه نانوذرات خود را در آنجا انجام دهند. برای کاهش هزینه تحقیق و توسعه شرکت‌های فعال در حوزه تولید نانوذرات و نانوکامپوزیت‌ها این مرکز در آلمان تأسیس شده است.

فناوری‌ نانو چه فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؟ آیا تولید نانوذرات برای استفاده در محصولات و فرآیندها از جمله این فرصت‌ها است؟ تاکنون به این پرسش پاسخ کاملی داده نشده است.
تولید نانوذرات و اصلاح ساختاری آن‌ها نیازمند زیرساخت‌ها و روش‌های ویژه‌ و همچنین دانش بسیار پیچیده‌ای است. صاحبان کسب و کار کوچک و متوسط قادر به تهیه این فرصت‌ها نیستند. حتی شرکت‌های بزرگ نیز با تردید اقدام به تهیه چنین زیرساخت‌هایی می‌کنند و تا حد امکان از خطر کردن در این حوزه پرهیز می‌کنند.
ایجاد یک مرکز با چنین زیرساخت‌هایی که همگان به آن دسترسی داشته باشند، می‌تواند مسیر تولید نانودارو و نانومحصولات مختلف را هموار کند. مرکزی که بتوان در آنجا نانوذرات را تولید، عامل‌دار و در نهایت برای استفاده در کامپوزیت‌ها مورد آزمایش قرار داد.
اتحادیه اروپا سرمایه‌ای برای ساخت چند خط تولید آزمایشی نانوذرات و همچنین زیرساخت‌هایی با امکان دسترسی همگانی فراهم کرده است. این پروژه با عنوان CoPolt اجرا می‌شود.
کنسرسیومی از ۱۳ مرکز مختلف در اروپا در حال حاضر روی ساخت مرکزی در ورزبورگ کار می‌کنند. این مرکز دارای خط تولید، اصلاح و عامل‌دار کردن در مقیاس‌های نیمه صنعتی است این راهبرد می‌تواند انعطاف‌پذیری و امکان‌پذیری تولید نانوذرات و کامپوزیت‌های مختلف را تسهیل کند. دو خط تولید دیگر نیز در آیندهوون و سلب تأسیس خواهند شد.
این خط تولید در ورزبورگ به شکلی طراحی شده که امکان تولید تا ۱۰۰ لیتر از نانوذرات را داشته و می‌توان محصول تولید شده را خالص‌سازی و اصلاح کرد. در این خط تولید از سانتریفیوژ‌های پیشرفته نیز استفاده شده تا در نهایت محصولی با کمترین چسبندگی و تجمع به دست آید.
کارل ماندل از مدیران مرکز فرانهوفر، این مرکز را همانند یک آشپزخانه پیشرفته می‌داند که در آن تجهیزات لازم برای سرآشپز به‌منظور تولید نانوذرات با مشخصات از پیش تعیین شده فراهم است. بنابراین، شرکت‌ها می‌توانند دستورالعمل‌های آشپزی خود را برای تولید محصولی خاص در این آشپزخانه مورد آزمایش قرار دهند. چنین زیرساختی هزینه شرکت‌ها را در تولید محصول کاهش می‌دهد.