کارباین، آلوتروپ جدید کربن که رقیب جدی گرافن است

محققان اتریشی موفق به تولید آلوتروپ جدیدی از کربن موسوم به کارباین شدند که نسبت به گرافن دو برابر استحکام کششی بیشتر داشته و ۴۰ برابر قوی‌تر از الماس است. این ماده رقیب جدی گرافن محسوب می‌شود.

کارباین به دنبال گرفتن جایگاه گرافن در دنیای علم است. تاکنون گرافن به‌عنوان مستحکم‌ترین ماده جهان شناخته شده بود اما به نظر می‌رسد کارباین برای گرفتن این جایگاه دورخیزی جدی کرده است.
محققان دانشگاه وین موفق به تولید شکل پایداری از کربن موسوم به کارباین شده‌اند. این ماده ۴۰ برابر قوی‌تر از الماس بوده و استحکام کششی آن دو برابر گرافن است.
ایده تولد کارباین به سال ۱۸۸۵ باز می‌گردد، اما تاکنون تولید آن به‌صورت عملی انجام نشده بود و تنها در مدل‌سازی‌های کامپیوتری این ماده طراحی شده بود. دلیل این امر ناپایداری کارباین است.
اخیراً پژوهشگران اتریشی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان کارباین را به‌صورت پایدار تولید کرد. در این روش از گرافن برای محافظت از کارباین استفاده می‌شود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان The super-strong carbyne was produced inside double-walled graphene nanotubes to keep it stable در نشریه Nature materials منتشر شده‌است.
در این مقاله محققان نشان داده شده است که چگونه می‌توان این ماده را با حجم بالا تولید کرد. این روش بسیار جالب بوده و در راستای ارائه آلوتروپ‌های تک بعدی گرافنی ارائه شده‌است.
این نتایج نشان می‌دهد که تولید انبوه کارباین قابل انجام است. در حال حاضر برای مشاهده کارباین نیاز به ابزارهای مختلفی است اما با توسعه این روش می‌توان این فرآیند را تسهیل کرد.
کارباین دارای خواص الکتریکی جالب توجهی بوده و از آن می‌توان در نانوالکترونیک استفاده کرد.