چالش‌ها و فرصت‌های نانوپروژه‌ای کلان در اطراف نیویورک

پروژه‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در منطقه‌ای در نزدیکی نیویورک در حال انجام است. مسئولان منطقه‌ به دنبال چالش‌ها و فرصت‌هایی هستند که این پروژه برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. پیش‌‌بینی برخی چالش‌ها می‌تواند به مسئولان محلی برای مد

«مالتا» منطقه‌ای در نزدیکی نیویورک است. اخیراً مسئولان این منطقه بودجه‌ای ویژه برای توسعه فناوری‌ نانو در نظر گرفته و برنامه‌هایی را در این خصوص پیاده‌سازی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود انجام این پروژه‌ها بتواند اقتصاد منطقه را متحول کند. اما اگر این پروژه‌ها به طور کامل پیاده‌سازی شود آیا می‌تواند انتظارات این منطقه را برآورده سازد؟ مسئولان نسبت به این امر خوشبین هستند. آنتونی پیستا از مدیران اجرایی این منطقه می‌گوید: «ما هیچ نشانه‌ای از شکست یا اشتباه در پروژه‌ها نمی‌بینیم.»
آنتونی توزی از برنامه‌ریزان شهری در منطقه مالتا می‌گوید که او تفاوت بارزی میان آنچه که مردم منطقه از پیاده‌سازی فناوری‌ نانو در شهر دارند با آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد، وجود دارد.
در سال ۲۰۰۷، زمانی که تورزی کارش را در این شهر آغاز کرد، برنامه تأسیس یک کارخانه نیمه‌هادی در حال اجرا بود. این پروژه با سرمایه ۴ میلیارد دلار آغاز شد که قرار بود ۱۲۰۰ نیروی کار حرفه‌ای در آن فعالیت داشته باشند. اما این پروژه‌ها از آن پروژه کارخانه نیمه‌هادی نیز کلان‌تر است. ۱۵ میلیارد دلار سرمایه برای این پروژه در نظر گرفته شده‌است که می‌تواند در مرحله ساخت، ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
عده‌ای معتقداند که چشم‌اندازهای این طرح در عمل به زیبایی آنچه که در ابتدا ترسیم شده نیست. این پروژه‌ها پیامدهای افزایش ناگهانی جمعیت و به هم خوردن تعادل منطقه را به دنبال دارد. در واقع به دلیل کلان بودن پروژه‌های فناوری‌ نانو در این منطقه، اثرات آن قابل قیاس با پروژه‌های قبلی نیست. این پروژه‌ها می‌تواند رشد جمعیت در این منطقه را به ۱/۲ افزایش دهد. در طول پیاده‌سازی این پروژه‌ها، نیاز به آپارتمان، هتل و امکانات رفاهی در منطقه افزایش می‌یابد. همچنین درخواست برای آب قابل شرب افزایش یافته و میزان پساب تولیدی نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر رستوران‌ها و کسب و کارها در اطراف جاده‌های منتهی به این منطقه رونق می‌یابد.
پس باید گفت این پروژه‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو علاوه بر چشم‌اندازهای زیبای توسعه‌ای و رونق اقتصادی، پیامدهای اجتماعی نیز در پی خواهند داشت که مسئولان باید هنگام پیاده‌سازی این پروژه‌ها به آن‌ها نیز رسیدگی کنند.