تولید نسل جدید نقاط کوانتومی برای صنعت نمایشگر

برای اولین بار در بازار نقاط کوانتومی، شرکت نانوسیس نسل جدیدی از نقاط کوانتومی موسوم به هاپریون را به بازار عرضه کرده است. این نقاط عاری از کادمیم می‌توانند نیاز صنعت تولید نمایشگر را برآورده سازند.

شرکت نانوسیس (Nanosys) فناوری جدید خود، نقاط کوانتومی هایپریون (Hyperion) را به بازار عرضه کرد. این محصول نوعی نقاط کوانتومی بوده که دارای ویژگی‌های لازم برای گشودن بازار نمایشگرها و رسیدن به استاندارد BT.2020 UltraHD است.
نقاط کوانتومی هایپریون عملکرد رنگی لازم برای رسیدن به کارایی نقاط کوانتومی کادمیمی را داراست بدون این که مشکل ممنوعیت استفاده از ترکیبات کادمیمی را داشته باشد.
نقاط کوانتومی هایپریون توسط شریک تجاری نانوسیس در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ مورد ارزیابی قرار گرفته و انتظار می‌رود تولید آن از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شود.
قرار است نقاط کوانتومی هایپریون نانوسیس با فناوری فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی این شرکت موسوم به QDEFTM ترکیب شود. با این کار نانوسیس می‌تواند ۹۰ درصد از استاندارد رنگ BT.2020 را داشته باشد. این در حالی است که در این فیلم‌ها کمتر از ۱۰۰ ppm کادمیم استفاده شده که این رقم پایین‌تر از میزانی است که توسط سازمان بازرسی RoHS Directive تعیین شده‌است.
با ترکیب نقاط کوانتومی قرمز عاری از کادمیم با نمونه سبز آن می‌توان طیف نشر رنگ وسیعی ایجاد کرد که کادمیم بسیار کمی دارد. چارلی هوتز از مدیران تحقیق و توسعه نانوسیس می‌گوید: «بالاخره بازار نمایشگرها توانست به فناوری مناسبی برای رسیدن به استاندارد BT.2020 برسد. با نقاط کوانتومی هایپریون ما می‌توانیم رنگ مورد نظر در صنعت نمایشگر را عرضه کنیم. این فناوری هم از نقطه نظر رنگ و هم روشنایی می‌تواند نیاز بازار را تامین کند. نانوسیس تنها شرکتی در جهان است که قادر به تولید این محصول است. ما قادر به ارائه خلاقیت و نوآوری در تمام زنجیره تولید از طراحی مقیاس اتمی تا تولید انبوه هستیم.»
نانوسیس در حوزه توسعه فناوری نقاط کوانتومی برای استفاده در صنعت نمایشگر تخصص دارد. محصولات این شرکت نقاط کوانتومی موسوم به QDEF است که عنصر کلیدی در ساخت تلویزیون‌های UHD است. با این نقاط کوانتومی می‌توان نسل جدیدی از تلویزیون‌ها را به بازار عرضه کرد که از رنگ زنده و روشنایی بیشتر بهره‌مند هستند.
این شرکت در سال ۲۰۰۱ در سیلیکون ولی کالیفرنیا تاسیس شده‌است و تاکنون از ۳۰۰ پتنت مختلف در این حوزه استفاده کرده است.