ثبت فناوری ضدجعل مبتنی بر نانولوله کربنی در USPTO

یک شرکت فعال در حوزه هوافضا با استفاده از نانولوله کربنی اقدام به ارائه فناوری ضدجعل کرده است. این فناوری به‌صورت پتنتی در USPTO به ثبت رسیده است.

شرکت لاک‌هد مارتین (Lockheed Martin) از شرکت‌های فعال در حوزه هوافضا در آمریکا است. این شرکت اخیراً پتنتی در دفتر USPTO به ثبت رسانده است که در آن از نانولوله‌های کربنی به‌عنوان شناساگر ضدجعل استفاده شده‌است.
این شرکت همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در این صنعت، در حال رشد بوده و به توسعه فناوری‌های ضدجعل می‌پردازد. فناوری‌های ارائه شده معمولا مزیت‌های زیادی نسبت به روش‌های ضدجعلی فعلی دارند.
در این پتنت آمده است که نانولوله‌های کربنی مواد مناسبی برای مقابله با جعل هستند. این ترکیبات به دلیل توانایی بالایی که در هدایت جریان الکتریکی دارند، می‌توانند الگوهای رسانای ویژه‌ای را ایجاد کنند. این الگوها در حالت عادی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و ظاهر محصول را تغییر نمی‌دهد.
در خلاصه این پتنت آمده است که: تشخیص علائم روی محصول معمولاً به‌منظور سنجش اصل بودن کالا انجام می‌شود. اما این علائم را می‌توان کپی کرد یا را از سطح محصول زدود. در واقع قاچاقچی نشان ویژه‌ای را از سطح کالا حذف می‌کند. با این کار می‌توان یک کالای دزدیده شده را در بازار فروخت.
نانولوله‌های کربنی ترکیباتی هستند که برای مقابله با این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند؛ بنابراین کپی کردن یا از بین بردنشان دشوار است. در این روش از نانولوله کربنی برای ایجاد یک الگوهای رسانا جهت مشاهده ابزارهای ویژه‌ای استفاده می‌شود.