جلب حمایت بخش خصوصی برای تجاری‌سازی نانوشناساگرها

یک شرکت تازه تأسیس فنلاندی با جلب سرمایه از بخش خصوصی به دنبال ساخت شناساگرهای جدیدی برای ادوات تصویربرداری نظیر تجهیزات اشعه ایکس است. این شرکت با استفاده از نانومواد کربنی قصد دارد شناساگرهایی با کارایی بسازد.

امبریون (Emberion) شرکتی است که توسط یک تیم تحقیقاتی که پیش از این برای نوکیا کار می‌کردند، تاسیس شده‌است. این شرکت قصد دارد در بازار تصویربرداری گرمایی، مادون قرمز و اشعه ایکس فعالیت کند، به طوری که حسگرهای جدیدی برای این ابزارها تولید کند. امبریون به دنبال ارائه روشی‌های ارزان و رقابت‌پذیر برای ساخت چنین حسگرهایی است.
این شرکت قصد دارد از گرافن برای این کار استفاده کند. گرافن دارای خواص الکتریکی و نوری قابل توجهی است که می‌‌تواند عملکرد شناساگرهای اشعه ایکس و دوربین‌های گرمایی را بهبود دهد.
براساس قرارداد همکاری میان امریون و نوکیا، فناوری‌های شناساگر نوری که توسط این تیم تحقیقاتی ساخته شده، باید در تملک این شرکت قرار گیرد. امبریون متخصصان مختلفی برای تجاری‌سازی این فناوری فراخوانده است. البته سرمایه‌گذاری‌هایی نیز توسط بخش خصوصی برای توسعه این فناوری انجام شده‌است تا امبریون بتواند توسعه این فناوری را ادامه دهد. اولین محصول ساخته شده توسط این شرکت قرار است پاییز سال جاری به مشتریان عرضه شود.
تاپانی ریهانن از مدیران شرکت امبریون می‌گوید: «سرمایه‌گذاری که توسط بخش خصوصی روی این شرکت انجام شد، موجب می‌شود تا ما بتوانیم تحقیقات خود را از بخش آزمایشگاه به صنعت منتقل کنیم که این موجب رشد شرکت خواهد شد. این تیم تحقیقاتی بخشی از یک مرکز تحقیقات گرافنی در اروپا است که به مدت ده سال روی این موضوع کار کرده است. ما مثال بارزی از کسانی هستیم که توانسته‌اند یک یافته علمی را تجاری‌سازی کنند. این دستاورد ما در حد تحقیقات تراز اول جهان بوده و بسیاری از مردم می‌توانند در آینده نزدیک از آن بهره‌مند شوند.»
دفتر مرکزی شرکت امبریون در شهر اسپو در فنلاند واقع است. این شرکت از زیرمجموعه‌های مرکز تحقیقات گرافن در کمبریج انگلستان است.
آنسیس کاریولا از مدیران شرکت ورسوس ونچرز که روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده، می‌گوید: «ما متقاعد شدیم که این فناوری می‌تواند به ثمر برسد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم روی این فناوری سرمایه‌گذاری کنیم تا با کمک شرکت امبریون نسل جدید ادوات تصویربرداری اشعه ایکس را به بازار عرضه کنیم.»
ورسوس ونچر نیز یک شرکت فنلاندی است که روی کسب و کارهای مختلف به ویژه شرکت‌های منشعب شده از دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند.