تسریع ارزیابی نانوداروی ضدسرطان رحم توسط FDA

یک شرکت دارویی موفق به دریافت مجوز ارزیابی سریع توسط FDA برای بررسی نانوداروی ضدسرطان رحم شده‌است. این نانودارو می‌تواند سرطان مقاوم در برابر دارو را درمان کند.

شرکت سرولین (Cerulean) در حوزه نانوداروهای ضد سرطان فعالیت دارد. این شرکت اعلام کرد که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار است نانوداروی این شرکت موسوم به CRLX101 را در ردیف ارزیابی‌های سریع خود قرار دهد و با قید فوریت (FastTrack) به بررسی این دارو بپردازد.
کریستوفر گویفر از مدیران سرولین می‌گوید: «ما از FDA  برای  تسریع  فرآیند ارزیابی این دارو سپاسگذاریم.  نتایج ارزیابی‌های انجام شده در آزمون‌های بالینی ما را ترغیب کرد تا از FDA بخواهیم این دارو را با قید فوریت ارزیابی کند.  ما امیدواریم که از همکاری نزدیک با FDA بتوانیم این روش درمانی را به سرعت تجاری‌سازی کنیم و بسیاری از زنانی که مبتلا به سرطان رحم مقاوم در برابر دارو هستند را درمان کنیم.»

CRLX101 با ترکیب نوعی داروی شیمی‌درمانی موسوم به پاکلیتاکسیال ساخته شده‌است که می‌تواند سرطان رحم مقاوم در برابر شیمی‌درمانی را درمان کند. فاز اول آزمون بالینی این دارو با موفقیت انجام شده‌است.
نتایج نشان داده است که ۵ نفر از ۹ بیماری که برای این آزمون ثبت نام کرده بودند تا حد زیادی پاسخ مثبت دریافت کرده‌اند. این بیماران پیش از این نتایج مثبتی از داروی Avastin دریافت نکرده بودند و سه تن از آن‌ها تا حدی نتیجه گرفته بودند.
سرولین آزمایش‌هایی را نیز با همکاری GOG راه‌اندازی کرده است که انتظار می‌رود نتایج آن در کنگره انجمن پزشکی سرطان ۲۰۱۶ اروپا ارائه شود.
برنامه Fast Track سازمان FDA برای تسریع و تسهیل توسعه داروها تدارک دیده شده‌است. داروهایی که از این راهبرد ارزیابی استفاده کنند می‌توانند از مزایای جلسات بیشتر با FDA برای برنامه توسعه‌ای دارو برخوردار شوند.
CRLX101 نانوذرات دارویی است که می‌تواند درون تومور جمع شده و محتویات خود را به آرامی رهاسازی کند. درون این نانوذرات کامپتوتسین قرار داده شده‌است.
این دارو مانع تکثیر سلول‌های سرطانی شده و یکی از ژن‌های کنترل کننده سلول سرطانی را بلوک می‌کند.