استارت‌آپی که قرار است پتنتی را به محصول تبدیل کند

رقابتی از سوی مؤسسه ملی سرطان آمریکا راه‌اندازی شده‌است که برنده آن قرار است با استفاده از یکی از پتنت‌های این مؤسسه اقدام به تولید نانوابزاری برای شناسایی نوعی سرطان استخوان کند. برنده این رقابت قرار است با تأسیس شرکتی اقدام به ساخت این ابزار کند.

الیزابت واینگارتنر و کامیلو وانگاز دو دانشجوی رشته پزشکی هستند که برنده رقابت استارت‌آپ فناوری‌ نانو شدند. این رقابت توسط مؤسسه ملی سلامت و مرکز نوآوری پیشرفته برگزار شده‌است.
۱۰ تیم مختلف از سراسر جهان در این رقابت شرکت داشتند تا یک برنامه کسب و کار ۱۰ صفحه‌ای حاوی مدل کسب و کار و ۲۰ دقیقه ارائه در حضور هئیت منصفه انجام دهند.
واینگارتنر، دانشجوی دکتری رشته میکروبیولوژی و ایمنولوژی، می‌گوید: «این رقابت به شکلی است که هر یک از گروه‌های کارآفرین، یکی از پتنت‌های ثبت شده توسط مؤسسه ملی سرطان را انتخاب می‌کند. سپس روی پتنت انتخاب شده تحقیق کرده و آن را توسعه می‌دهند، به‌گونه‌ای که این فناوری جایگزین یکی از روش‌های رصد بیماری CML شود. این بیماری نوعی سرطان است که توسط سلول‌های تولید کننده خون در مغز استخوان ایجاد می‌شود.»
گروه برنده این رقابت، از فناوری نانولوله کربنی برای ساخت اولیه دستگاه شناسایی CML استفاده کرده است. در این پروژه از میلیون‌ها نانولوله کربنی به‌عنوان ترانزیستور استفاده می‌شود که روی آن‌ها پیمایشگرهای CML وجود دارد. زمانی که یکی از این پیمایشگرها با زیست مولکول CML هدف هیبرید می‌شود، جریان الکتریکی عبوری از آن دستخوش تغییر می‌شود. این تغییرات به پزشکان کمک می‌کند تا اطلاعاتی درباره بروز این بیماری به دست آورند. روش رایج برای شناسایی زیست مولکول‌های CML حساسیت کافی برای تشخیص زودهنگام این بیماری را ندارد. این گروه تحقیقاتی ابزاری طراحی کردند که می‌تواند با حساسیت بالا این کار را انجام دهد. مقایسه این ابزار با روش‌های رایج همانند مقایسه دستگاه ویدئو با بلوری (Blu Ray Player) است.
واینگارتنر و همکارش یک فیلم دو دقیقه‌ای و یک برنامه کسب و کار ۱۰ صفحه‌ای آماده و آن را در مدت ۲۰ دقیقه‌ به هیئت داوران ارائه کردند.
برنده این رقابت برای ساخت این دستگاه یک شرکت  تأسیس خواهد کرد تا با حمایت مؤسسه ملی سلامت برای دریافت حق لیسانس استفاده از این فناوری، اقدام به تولید این ابزار کند.