استفاده از نانوذرات هوشمند برای جلوگیری از خونریزی

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از نوعی نانوذرات هوشمند، موفق به ارائه فناوری شدند که با استفاده از آن می‌توان به سرعت مانع از خونریزی شد. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی پاسخ مثبتی داشته و محققان به دنبال آزمون آن روی انسان هستند.

مهم نیست که در میدان نبرد زخم ایجاد شده باشد یا در تصادف بزرگراه، آنچه مهم است این است که باید به سرعت خونریزی را بند آورد. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای کنترل خونریزی وجود دارد اما برای جلوگیری از خونریزی داخلی، جراحی تنها راهکار است.
اخیرا محققان، نانوذراتی تولید کرده‌اند که می‌تواند درون بدن جمع شده و مانع از خونریزی شود. این نانوذرات عامل انعقاد خون هستند و پژوهشگران اثربخشی آن را در محیط آزمایشگاهی و آزمون آن در درون بدن، مورد بررسی قرار داده‌اند.
نتایج این پروژه در نشست سالانه ACS ارائه شده‌است.
ارین لاویک از محققان این پروژه می‌گوید: « زمانی که شما خونریزی داخلی غیرقابل کنترلی دارید، این ذرات می‌توانند به شما کمک کنند. این نانوذرات قادراند میزان خونریزی را در زمانی بسیار کوتاه، کاهش دهند.»
تروما (زخم) از مهمترین عوامل مرگ و میر میان بچه‌ها و نوجوانان است در حالی که پزشکان گزینه‌های محدودی برای کنترل خونریزی داخلی دارند. برای حل این مشکل محققان نانوذراتی ارائه کردند که همانند پل عمل می‌کند به طوری که به پلاکت‌های خون متصل شده و به آنها کمک می‌کند تا موجب انعقاد شود. این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در سطح خود از یک مولکول ویژه بهره‌مند هستند، این مولکول به گلیکوپروتئین می‌چسبد، ماده‌ای که تنها در پلاکت‌های فعال یافت می‌شود.
مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این نانوذرات می‌توانند در جوندگان میزان خونریزی در مغز و نخاع را به شدت کاهش دهند. پژوهشگران به دنبال این سوال هستند که آیا این نانوذرات برای انسان‌ها بی‌خطر است. برای پاسخ به این سوال آنها عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ذرات مورد بررسی قرار دادند.
این نانوذرات در دماهای بالا (تا ۵۰ درجه سانتیگراد) پایدار هستند بنابراین می‌توان آنها را در آمبولانس‌هایی که گرم هستند یا در میدان نبرد که دمای بالایی در آنجا حاکم است مورد استفاده قرار داد.
این گروه قصد دارند این نانوذرات را روی انسان مورد آزمایش قرار دهند تا ایمنی آن را در مورد انسان مشخص کنند.