نانوحسگری که قادر به تشخیص حمله قلبی است

پژوهشگران انگلیسی با همکاری محققان هندی موفق به ساخت نانوحسگری شدند که قادر است به سرعت بروز حمله قلبی را به پزشک گزارش دهد. این فناوری به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن در ساخت حسگرهای مختلف استفاده شود.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی به رهبری دیویس لوئیس از دانشگاه منچستر موفق به ساخت نانوحسگر الکتریکی شده که می‌تواند نرخ زنده ماندن بیماران را افزایش دهد. این حسگر اطلاعات ارزشمندی درباره حمله قلبی بیمار به پزشک ارائه می‌کند.
۳۰ درصد از مرگ و میر در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال ناشی از بیماری‌های قلبی است؛ این رقم بیشتر از همه سرطان‌هاست. امکان تشخیص مشکلات عروقی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های پزشکان مطرح بوده است. زمانی که یک فرد دچار حمله قلبی می‌شود، یک ماده شیمیایی ویژه در بدن او تولیده شده که در خون جریان پیدا می‌کند. بنابراین، آزمایش خون ابزار مناسبی برای تشخیص است.
این گروه تحقیقاتی با همکاری محققانی از هند از سال ۲۰۱۴ روی توسعه نانوحسگری کار می‌کنند که از چند لایه فسفر تشکیل شده‌ و روی آن با DNA پوشیده شده‌است. این رشته‌ها به نوعی ماده شیمیایی موسوم به میوگلوبین متصل هستند که با بروز حمله قلبی در پلاسمای خون افزایش می‌یابد. این ماده با یک آزمون الکتریکی ساده قابل شناسایی است.
این فناوری تأثیر بسیاری روی تشخیص سریع، دقیق و حساس حمله قلبی خواهد داشت. در حال حاضر افراد مشکوک به حمله قلبی در بیمارستان مورد آزمایش میوگلوبین قرار می‌گیرند که این نانوحسگر می‌تواند به سرعت به پزشکان در این باره اطلاعات ارائه کند.
این فناوری اولین مثال از فسفر چندلایه است که به‌عنوان پلتفورم حسگری زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری می‌تواند به سرعت وارد بیمارستان‌ها شده و دیگر نیازی به گرفتن آزمایش خون نباشد؛ آزمایشی که فرآیند بسیار کندی است. این فناوری به‌گونه‌ای است که می‌توان روی DNA را با دیگر مواد شیمیایی پوشش داد و از آن به‌عنوان حسگر برای تشخیص ترکیبات مختلف استفاده کرد. در واقع این فناوری محدود به حسگری در بخش حمله قلبی نیست.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان”Nanostructured Aptamer-Functionalized Black Phosphorus Sensing Platform for Label-Free Detection of Myoglobin, a Cardiovascular Disease Biomarker” در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده‌است.