طراحی مولکولی برای از بین بردن سریع باکتری‌ها

محققان سنگاپوری موفق به طراحی اولیگومری شدند که می‌تواند خواص آنتی‌باکتریال داشته باشد. این ماده به سرعت باکتری‌ها را از بین می‌برد.

برای مقابله با عفونت باید به سرعت باکتری‌های را از بین برد اما استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت دارویی در باکتری‌ها شده‌است. محققان موسسه آاستار ساختار جدیدی را سنتز کرده‌اند که می‌تواند باکتری‌ها را به سرعت از بین ببرد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Ultrafast killing and self-gelling antimicrobial imidazolium oligomers” در نشریهSmall منتشر شده‌است.
یکی از چالش‌های موجود در این مسیر، ایمن بودن محصول تولید شده‌است. محققان اولیگومر سنتزی تولید کردند که دارای خواص آنتی‌باکتریال است.
یوگن ژانگ از محققان موسسه آاستار می‌گوید: « ما روی خواص آنتی‌باکتریال جدیدی کار می‌کنیم. طی شش سال گذشته ما موفقیت‌های زیادی در بخش طراحی داشته‌ایم اما همیشه به دنبال بهبود سرعت اثربخشی این ترکیبات بوده‌ایم.»
براساس طراحی قبلی، این گروه چند ساختار مختلف تولید کردند و عملکرد آنها را روی چند باکتری مختلف نظیر ایکولا مورد بررسی قرار دادند. در ادامه، اثر سمیت آنها روی سلول‌های پستانداران مورد آزمایش قرار گرفت.
در قدم بعد، این گروه به بررسی فعالیت آنتی‌باکتریال این اولیگومر پرداختند و چگونگی اثربخشی آن روی باکتری‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج کار آنها نشان داد که این اولیگومر دارای عملکرد بهتری نسبت به مواد پیشین است.
ژانگ می‌گوید: «من زمانی که نتایج آزمایش را دیدم، باور نکردم. این اولیگومر توانسته بود ۹۹٫۷ درصد از باکتری ایکولا را در ۳۰ ثانیه از بین ببرد. ما می‌دانستیم که خواص فیزیکی این اولیگور نقش مهمی در این نتایج دارد بنابراین، به بررسی چگونگی اثربخشی این ساختار روی از بین بردن باکتری‌ها پرداختیم. برای این کار از شبیه‌سازی کامپیوتری استفاده کردیم.»
این گروه ماده‌ای با بار مثبت تولید کردند که به زنجیره‌ای از بار منفی در ساختار باکتری متصل می‌شود. با این اتصال، این ساختار همانند یک دریل وارد ساختار باکتری می‌شود و به دیواره سلولی آسیب می‌زند. این کار موجب از بین رفتن باکتری می‌شود.