ساخت یاقوت مصنوعی با نانوابزارهایی خاص

شرکت ژاپنی فانوک اقدام به ساخت و عرضه دستگاه ماشین‌کاری در مقیاس نانومتری کرده است. محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون با استفاده از این دستگاه اقدام به طراحی و ساخت یاقوت مصنوعی کردند. این ماده برای نمایشگرهای تلفن همراه قابل استفاده است.

محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون موفق به استفاده از فناوری جدیدی برای آسیاب کردن با دقت نانومتری شدند. این دستگاه Robonano نام دارد و یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه تولیدات پیشرفته است.
این دستگاه توسط یک تولیدکننده ژاپنی به نام فانوک (Fanuc) تولید شده‌است. روبونانو فرصت‌های تازه‌ای در بخش تحقیقات باز می‌کند به طوری که موجب بهبود راهبردهای تولید در صنعت نیمه‌هادی می‌شود. از این ابزار برای ساخت طیف وسیعی از تجهیزات، از اسباب‌بازی گرفته تا تلفن همراه و تجهیزات آزمایشگاهی می‌توان استفاده کرد.
این دستگاه ۵ محور دارد که به‌صورت نامحدود می‌تواند اقدام به برش، خراش و آسیاب کند. یکی از مهمترین مزیت‌های این دستگاه نسبت به نسل قبلی آن است که می‌توان با استفاده از آن در مقیاس نانومتری کار کرد، به طوری که دقت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از فناوری‌های ماشین‌کاری رایج است.
مین می‌گوید: «برخی مواد دارای خواص متفاوتی در مقیاس نانومتری هستند به طوری که می‌توان طیف وسیعی از محصولات را با آن تولید کرد. با دستگاه‌های رایج به سختی می‌توان به این سطح از کاربرد رسید.»
مین و همکارانش به دنبال استفاده از روبونانو در ساخت مواد نوظهور هستند. آن‌ها همچنین قصد دارند تا از این فناوری برای تولید مواد سنتزی نظیر یاقوت مصنوعی استفاده کنند. این یاقوت‌های مصنوعی می‌توانند جایگزین شیشه در ادوات الکترونیکی همراه نظیر تبلت یا تلفن هوشمند شوند.
برای ساخت یاقوت مصنوعی باید اکسید آلومینیوم در دمای بالا گرم شود. تولید یاقوت مصنوعی در مقیاس صنعتی کاری دشوار است؛ چرا که بسیار شکننده بوده و به سختی قابل دستکاری است. با این حال محققان با استفاده از روبونانو موفق به ساخت یاقوت مصنوعی شدند. این ماده در مقیاس نانو قابل دستکاری با این فناوری است.
این گروه تحقیقاتی معتقداند که می‌توان با استفاده از این دستگاه در مقیاس نانومتری مواد را دستکاری کرد که این کار فرصت‌های تازه‌ای را در حوزه تولید ایجاد می‌کند.
یکی از دلایل تغییرات ناچیز تلفن همراه شرکت اپل، استفاده از یاقوت مصنوعی در این تلفن‌هاست.