پنجمین دوره برنامه‌ طرح‌های نوآورانه فناوری نانو؛ فراخوان اول

اولین فراخوان پنجمین دوره برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو با تمرکز بر حضور در جشنواره دهم فناوری نانو آغاز شد. مهلت ارسال طرح برای این دوره از اول آبان‌ماه تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ است.

ستاد توسعه فناوری نانو در راستای حمایت از تجاری‌سازی دستاوردهای حوزه نانو، تولید ثروت و گسترش تفکر کارآفرینی در کشور، از فناوران و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو در قالب برنامه طرح‌های نوآورانه (NanoMatch) حمایت می‌نماید.

تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری‌سازی محصولات و دستاوردها، امکان نمایش محصولات، آغاز کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذار از جمله مهمترین ویژگی‌های حضور در این برنامه است.

 برنامه طرح‌های نوآورانه بطور پیوسته در طول سال در حال دریافت و داوری طرح‌های فناوران می‌باشد. همزمان با آغاز فراخوان اول از دوره پنجم برنامه طرح‌های نوآورانه از ابتدای آبان تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ فناوران گرامی می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی برنامه و پس از وارد کردن اطلاعات کاربری وارد کارتابل شخصی خود شوند و اطلاعات طرح را بارگذاری نمایند.

لازم است طرح‌های ارسالی در محدوده فناوری نانو بوده و نمونه اولیه‌ای از آنها ساخته شده باشد. طرح‌ها باید سطح نوآوری قابل قبولی داشته باشند و در صورت وجود محصول مشابه داخلی از منظر کیفیت، خواص یا ملاحظات اقتصادی نسبت به آن برتری داشته باشند.

واحد طرح‌های نوآورانه با هدف افزایش نرخ موفقیت و کاهش زمان تجاری‌سازی طرح‌های دریافتی و با توجه به ظرفیت‌های موجود در ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت‌ها و مشاوران همکار، چهار بسته حمایتی تعریف نموده است: تسهیلات، خدمات، مشاوره و آموزش. در این برنامه هر یک از فناوران متناسب با نیاز خود می‌توانند از بسته‌های معرفی شده بهر‌ه‌مند شوند. از جمله خدمات قابل دسترس می‌توان به مطالعه بازار، رصد فناوری، ثبت پتنت و نگارش طرح کسب و کار اشاره نمود. بسته‌های سرمایه‌گذاری، ساخت دمو، دریافت تاییدیه نانومقیاس، اعتبار توسعه محصول و استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی نانو از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده در این برنامه است. هر یک از فناوران متناسب با نیاز طرح خویش می‌توانند از مشاوره‌های فنی، تجاری، مدیریت و کسب و کار، طراحی صنعتی، تامین مالی و حقوقی بهره‌مند شوند.

از سال ۱۳۹۲  تاکنون چهار دوره از این برنامه برگزار شده است. در دوره اول از برنامه ۱۲ طرح، دوره دوم ۲۲ طرح، دوره سوم ۲۴ طرح و در دوره چهارم ۱۴ طرح از حوزههای مختلف مانند پزشکی و بهداشت، نفت، کشاورزی، نساجی، الکترونیک و صنایع غذایی پذیرفته شدند.

لازم به ذکر است که تنها طرح‌های پذیرفته شده در فراخوان اول امکان حضور در جشنواره دهم فناوری نانو در سال ۱۳۹۶ را خواهند داشت.

علاقه‌مندان جهت ثبت طرح خود و دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به پایگاه اینترنتی این برنامه مراجعه نمایند یا از طریق پست الکترونیکی Info@NanoMatch.ir سوالات خود را مطرح کنند.