اعطای جایزه فایمن در حوزه فناوری‌نانو به مدل‌سازی نانومواد آلی

جایزه فایمن ۲۰۱۶ در حوزه فناوری‌ نانو به دانشمندی رسید که مدل جدیدی برای پیش‌بینی سنتز مواد آلی ارائه کرده بود. این مدل می‌تواند تولید سامانه‌های پیچیده از نانومواد را امکان‌پذیر کند.

بارتوزی گریزلوسکی، رهبر گروه تحقیقاتی مرکز مواد زنده و نرم مؤسسه علوم پایه (IBS)، موفق به دریافت جایزه فایمن ۲۰۱۶ در حوزه فناوری‌ نانو شد. گریزلوسکی که در مؤسسه ملی فناوری اولسان کره‌جنوبی و آکادمی علوم ورشو در لهستان نیز فعالیت دارد، این جایزه را به دلیل تئوری مطرح شده در بخش مواد سنتز شده آلی مورد استفاده در محاسبات، دریافت کرده است.
این جایزه در دو بخش اعطاء می‌شود؛ بخش اول برای کارهای آزمایشگاهی و بخش دوم برای فعالیت‌های نظری. گریزلوسکی روی آرایش استاتیک نانوذرات منفرد و تولید سیستم‌های پیچیده با خواص از پیش تعیین شده فعالیت دارد. او در این مسیر اقدام به ارائه مدلی کرده است که می‌توان از آن برای پیش‌بینی واکنش‌های آلی استفاده کرد. چنین مدلی منجر به بهینه‌سازی فرآیندهای سنتز مواد پیچیده می‌شود.
گریزلوسکی در حین دریافت جایزه فایمن گفت: «این یک لحظه بسیار هیجان‌انگیز برای من است که به‌عنوان برگزیده این دوره انتخاب شدم. من از همین جا اعلام می‌کنم که نتیجه به دست آمده ماحصل فعالیت‌های دانشجویان و همکاران من است. من بسیار خوش‌شانس هستم که با این گروه همکاری دارم. امیدوارم که شیمی‌دانان در سراسر جهان از برنامه Chematica برای محاسبات فرآیندهای خود استفاده کنند. این مدل به آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد و اجازه می‌دهد تا به‌صورت خلاقانه‌ای روی فرآیندها کار کرده و در نهایت، مسیر کارشان را کوتاه کنند.»
گریزلوسکی روی سامانه‌ها و شبکه‌های شیمیایی، تئوری سنتز آلی، علم نانو، خودآرایی، شیمی غیرتعادلی و سامانه‌های واکنش-نفوذ فعالیت دارد. اخیراً تیم تحقیقاتی او روی ساخت مدارهای منطقی انعطاف‌پذیر و آب‌دوست کار کرده است که نیاز به مواد نیمه‌هادی ندارد. همچنین او و همکارانش اقدام به طراحی آنتی‌بیوتیکی کرده‌اند که می‌تواند مقاومت دارویی را از بین ببرد. این آنتی‌بیوتیک با استفاده از دسته‌ای از نانوذرات ساخته شده‌است و با استفاده از برهم‌کنش الکترواستاتیکی باکتری‌ها را از بین می‌برد.
جایزه فایمن از سال ۱۹۸۶ توسط مؤسسه فورسایت راه‌اندازی شد که در حوزه فناوری‌ نانو، هوش مصنوعی و زیست‌فناوری جوایزی به برگزیدگان اعطا می‌کند.

نتایج این کار در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده‌است.