پنجره‌هایی که با استفاده از نقاط کوانتومی الکتریسیته تولید می‌کنند

محققان روشی برای تولید پیل خورشیدی با استفاده از نقاط کوانتومی ارائه کردند. این فناوری می‌تواند امکان تولید پیل‌های خورشیدی کارا را روی پلاستیک‌ها و پلیمرهای مورد استفاده در پنجره‌ها فراهم کند.

یک تیم تحقیقاتی از آزمایشگاه ملی لوس‌آلموس مقاله‌ای در نشریه Nature منتشر کردند که در آن روشی برای تولید انبوه پیل‌های خورشیدی با استفاده از نقاط کوانتومی ارائه شده‌است. این فناوری قابل استفاده برای پنجره‌هایی است که امکان تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را دارا هستند.
ویکتور کلیموف از محققان آزمایشگاه لوس آلموس می‌گوید: « ما در حال توسعه پیل خورشیدی هستیم که قادر به جذب نور خورشید بوده و امکان نصب آن در پنجره ساختمان‌ها وجود دارد. این پیل خورشیدی به راحتی نور خورشید را با استفاده از نقاط کوانتومی به الکتریسیته تبدیل می‌کند.»
در این مقاله، روشی بسیار پیشرفته‌ برای تولید پنل خورشیدی لومینسانس (LSCs) ارائه شده‌است. این فناوری به‌گونه‌ای است که امکان تولید پیل خورشیدی درون پلاستیک یا شیشه را فراهم ساخته و همچنین فرصت به کارگیری فلوروفورزهای نشر دهنده را در این پنل‌ها ایجاد می‌کند. با این کار امکان جذب مقدار بیشتری از نور خورشید جذب می‌شود. این فناوری امکان تولید لایه‌های بسیار نازک از جاذب نور را فراهم می‌کند. نقاط کوانتومی که در این پروژه استفاده شده به‌صورت دو لایه از کره‌های نیمه‌هادی هستند.
کلیموف می‌گوید: « این نقاط کوانتومی جهت بهبود عملکرد در ادوات LSC استفاده می‌شوند. این مواد قابلیت انطباق بسیار خوبی با مواد پلیمری دارند؛ پلیمرهایی که استفاده از آن‌ها در پنجره‌ها رایج است.»
این نقاط کوانتومی و فناوری تولید پیل خورشیدی توسط محققان پسا دکتری در آزمایشگاه لوس‌آلموس ارائه شده و هزینه پروژه نیز توسط وزارت انرژی آمریکا تأمین شده‌است.