عصر نانوماشین‌ها در حال ظهور است

با اعطای جایزه نوبل به محققانی که در حوزه نانوماشین‌ها کار می‌کردند، فصل تازه‌ای در این حوزه آغاز شده‌است. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، این فناوری بتواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار گرفته شود. نانوماشین‌ها می‌توانند بسیاری از رویاهای گذشته را ب

۵۰ سال قبل، در سال ۱۹۶۶ فیلمی با عنوان سفر رویایی پخش شد که در آن داستان یک گروه پزشک و جراح بود که در ابعاد بسیار کوچکی در آمده بودند و از طریق یک زیردریایی به جریان خون تزریق شده بودند. این گروه پزشکی، به دنبال نجات جان یک سیاست‌مدار بودند. این گروه ماموریت خود را انجام دادند و پیش از بازگشت زیردریایی به ابعاد واقعی، از بدن بیمار خارج شدند.
سال‌ها گذشته و اکنون با استفاده از فناوری‌ نانو مسیر تحقیق چنین رویایی در حال هموار شدن است. محققان به دنبال تولید ماشین‌های بسیار کوچک هستند که می‌توانند خود را تکثیر کرده و در بدن انسان فعالیت‌های از پیش تعیین شده‌ای را انجام دهند. این نانوماشین‌ها قادر به از بین بردن عوامل بیماری‌زا یا ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده هستند.
اخیراً نیز جایزه نوبل شیمی به محققانی اعطا شد که روی توسعه نانوماشین‌ها کار می‌کنند؛ نانوماشین‌هایی که بسیار کوچکتر از تار موی انسان بوده و قادر به حرکت در داخل بدن هستند. این نانوماشین‌ها امکان از بین بردن سلول‌های سرطانی را در بدن دارا هستند.
هر چند کاربرد پزشکی این نانوماشین‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، اما دامنه استفاده از آن‌ها بسیار وسیع است که دلیل این امر، ارائه راهکاری از سوی این سه دانشمند برای تولید طیف وسیعی از نانوماشین‌ها بوده که قادر به کار کردن در بدن انسان هستند. این نانوماشین‌ها قادراند نقش عضله را در بدن ایفا کنند و درنهایت یک فناوری هوشمند باشد؛ فناوری که تاکنون در حد رویا بوده است. این فناوری به محققان فرصت تازه‌ای می‌دهد تا به جای روش‌های پیشین که با محدودیت و دشواری‌هایی همراه بوده، روشی جایگزین ارائه کند. نانوماشین‌ها حوزه‌ای است که می‌تواند سدهای موجود را بشکند و بستر مناسبی برای اختراعات و ابداعات آتی باشد. فناوری نانوماشین‌ها قادر است بسیاری از چیزهایی را که پیش از این در حد آرزو بود، به واقعیت تبدیل کند.