همکاری مشترک برای آزمون بالینی نانوداروی ضدآندومتریوز

دو شرکت دارویی با همکاری مشترک اقدام به آزمون بالینی روی نانوداروی ضد آندومتریوز کردند که نتایج مثبتی نیز در پی داشته است. این دارو که در قالب نانوذرات تولید شده‌است، می‌تواند دردهای ناشی از این بیماری را به حداقل برساند.

شرکت ابوی (AbbVie) و نروکرین بیوساینس (Neurocrine Biosciences) جزئیات مربوط به فاز سوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضد آندومتریوز در زنانی که در آستانه یائسگی هستند را منتشر کرد. این بیماری ناشی از رشد بافت‌های آندومتری در خارج از رحم بوده که موجب بروز دردهایی در لگن می‌شود.
این شرکت نتایج مثبت آزمون را در فاز سوم مطالعات خود منتشر کرد. پیش از این و در ماه فوریه سال جاری میلادی، فاز دوم این نانودارو با موفقیت انجام شده بود.
براساس جزئیات منتشر شده، در مدت زمان سه و شش ماه، بیمارانی که این داروی حاوی نانوذرات را استفاده کردند، بهبود قابل توجهی را تجربه کرده‌اند به طوری که دردهای قاعدگی آن‌ها و همچنین دردهای موجود در لگن خاصره به شدت کم شده‌است.
فناوری مورد استفاده این دو شرکت، الاگولیکس (Elagolix) نام دارد. الاگولیکس نوعی گیرنده هورمونی است که به‌صورت اختصاصی توسط این دو شرکت برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روش درمانی می‌توان برای درمان سرطان پروستات نیز استفاده کرد.
الاگولیکس اولین دارو از نوع بازدارنده GnRH است که به‌صورت غیرپپتیدی و خوراکی برای درمان این بیماری تولید شده‌است. عمر این دارو بسیار کم بوده و باید در طول فرآیند درمان به‌صورت مستمر استفاده شود و اگر در میانه کار قطع شود، اثر معکوس روی بیمار خواهد داشت.