استفاده از گرافن برای تولید ابزار دقیق و استاندارد برای مترولوژی

دولت انگلستان با اعطاء حمایت مالی به آزمایشگاه ملی فیزیک (NPL)، شرکت آکسفورد اینسترومنتز و مؤسسه ملی گرافن قصد دارد با استفاده از گرافن، ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق مقاومت تولید کند تا در حوزه مترولوژی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایشگاه ملی فیزیک (NPL) با همکاری شرکت آکسفورد اینسترومنتز و مؤسسه ملی گرافن پروژه مشترکی را آغاز کردند که هدف از آن ارائه سامانه اندازه‌گیری تجاری برای استفاده در حوزه‌های مختلف فناوری‌نانو است. این پروژه توسط دانشگاه منچستر تعریف شده و حمایت مالی آن توسط بنیاد نوآوری بریتانیا تامین می‌شود.
رهبر این پروژه شرکت اکسفورد اینسترومنتز بوده که به دنبال ساخت دستگاه انحراف‌سنج‌زاویه‌ای است. این دستگاه می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی ایجاد کرده و به شکلی ساده شرایط انجام آزمون را فراهم آورد. شرکت‌های صنعتی و آزمایشگاه‌های مترولوژی ملی از این ابزار می‌توانند برای کالیبراسیون مقاومت استفاده کرده و آن را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند. این روش بی‌نیاز از سرد کردن و در میدان مغناطیسی پایین قابل انجام است.
گرافن ماده‌ای دو بعدی از جنس کربن بوده که دارای خواص بسیار جالبی است. این ماده دارای پتانسیل‌های بالایی برای استفاده در صنایع مختلف است. با افزایش نیاز برای اندازه‌گیری دقیق درمقیاس‌نانو، توجه بیشتری نسبت به گرافن معطوف شده است. سامانه مقاومت کوانتومی می‌تواند به عنوان ابزاری استاندارد برای تعیین مقاومت در صنعت الکترونیک استفاده شود.
این دستگاه با این ایده تولید شده که در کارخانه‌ها مورد استفاده قرارگیرد و دیگر نیاز به زنجیره قابل رهگیری برای کالیبراسیون نباشد. برای افزایش دقت در عملکرد تجهیزات می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. مشاهده اثر کوانتومی هال در گرافن می‌تواند مسیر تازه‌ای برای تولید ابزارهای مترولوژی الکتریکی ایجاد کند.
بعد از کشف گرافن در دانشگاه منچستر، بریتانیا به عنوان رهبر جهانی تحقیقات در حوزه گرافن شناخته شد. برنامه‌های تحقیقاتی درحوزه گرافن بیش از ۸۰ میلیون پوند حمایت مالی از دولت بریتانیا دریافت می کند.
بنیاد نوآوری بریتانیا و انجمن تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی نیز ۲٫۵ میلیون پوند در حوزه گرافن سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از این حمایت مالی به این پروژه اختصاص داده شده است تا ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق با استفاده از اثر کوانتومی هال ساخته شود.