«نقاط کوانتومی عاری از کادمیم» در خدمت رشد بهتر گیاهان

شرکت نانوکو موفق به دریافت جایزه CES2017 برای فناوری نقاط کوانتومی عاری از کادمیم خود شده‌است. این فناوری برای تولید LEDهای کم‌مصرف که جذب بیشتری در گیاهان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت نانوکو (Nanoco) به‌عنوان یکی از پیشروان تولید نقاط کوانتومی عاری از کادمیم شناخته می‌شود. این شرکت اخیراً موفق به دریافت جایزه CES 2017 برای فناوری نقاط کوانتومی CFQD و فیلم رنگی Deep Red CFQD شده‌است. این دو فناوری در ساخت LEDهای روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جایزه در حاشیه نمایشگاه CES2017 که از ۵ تا ۸ ژانویه در لاس وگاس برگزار می‌شود، اعطاء خواهد شد.
مایکل الدمن از مدیران نانوکو می‌گوید: «ما از دریافت این جایزه بسیار خوشحالیم. این جایزه برای دو فناوری مربوط به نقاط کوانتومی اعطاء می‌شود. ما به‌عنوان شرکت پیشرو در حوزه فناوری تولید نقاط کوانتومی، دستاوردهایی برای صنعت روشنایی داریم که می‌تواند تأثیر شگرفی روی این صنعت داشته باشد. نقاط کوانتومی تولید شده توسط نانوکو می‌تواند با تغییر ابعاد، رنگ‌های مختلفی ایجاد کند که این کار روشی مقرون به صرفه برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات LED است.»
فیلم رنگی حاوی نقاط کوانتومی، اولین نوع از این محصولات است که عاری از فلزات سنگین بوده و می‌تواند رنگ آبی و نزدیک فرابنفش را در LEDها ایجاد کند. این نورها موجب افزایش جذب در کروفیل نوع ۲ می‌شود و همچنین در عین کاهش مصرف انرژی موجب افزایش رشد گیاه نیز خواهد شد.
وجود فیلم حاوی نقاط کوانتومی عاری از کادمیم، به کاربر اجازه می‌دهد تا براساس نیاز ویژه گیاه، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کند و یک رنگ کاملاً یکنواخت را ایجاد کرده و در نتیجه گرمای کمتری نسبت به فناوری‌های رایج تولید کند. در نهایت هم انرژی کمتری مصرف شده و هم کارایی رشد گیاه افزایش می‌یابد.
فناوری نقاط کوانتومی نانوکو در نمایشگاه CES2017 ارائه خواهد شد. این نقاط موجب می‌شوند تا LCDها تصاویر زنده‌تری ایجاد کننده و رنگ‌های بیشتری را نمایش دهند. از سوی دیگر به دلیل فقدان فلزات سنگین، از نقطه نظر ایمنی این نمایشگرها شرایط بهتری نسبت به فناوری‌های کادمیمی دارد.
این جایزه با حمایت انجمن فناوری مصرف‌کننده (CTA) تدارک دیده شده و از سال ۱۹۷۶ به شرکت‌های نوآور اعطا می‌شود.