آماده شدن برای آزمون بالینی نانوذرات طلا برای درمان سرطان کبد

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارو، قصد دارد فناوری نانوذرات طلای خود را برای درمان نوعی سرطان کبد پیشرفته مورد آزمایش بالینی قرار دهد. نتایج آزمون‌های پیش‌بالینی این فناوری مثبت بوده و به دلیل همین نتایج، محققان به دنبال توسعه آن برای درمان سرطان هستند.

میداتک فارما (Midatech Pharma) فناوری نانوذرات طلای خود را برای درمان نوعی سرطان کبد پیشرفته مورد آزمایش قرار می‌دهد. این فناوری قرار است در سال ۲۰۱۷ مورد آزمایش قرار گرفته و در سال ۲۰۱۸ برای انجام مطالعات بالینی روی انسان به کار گرفته شود.
افراد داوطلب برای این آزمون به‌صورت دو گروه بوده که شانس زنده ماندن آنها به‌صورت میانگین ۶ ماه است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۶، میداتک فاز اول آزمون ایمنی را برای واکسن دیابت (MYX102) انجام داد که در آن از نانوذرات طلا استفاده شد. این اولین استفاده تحقیقاتی از نانوذرات طلا روی انسان در قالب ایمنی درمانی است.
در مورد درمان سرطان، فناوری میداتک به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند با دقت بالاتر از شیمی‌درمانی سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد بنابراین، بافت‌های نرمال کمترین تاثیر را از این دارو گرفته و اثرات جانبی این دارو به حداقل می‌رسد.
جیم فیلیپس از مدیران شرکت میداتک می‌گوید: « انتخاب MTR104 برای انجام آزمون بالینی به دلیل نتایج مثبت این فناوری در کاهش تومور در مطالعات پیش بالینی صورت گرفته است. این نتایج ما را مشتاق کرد تا روی توسعه این فناوری و انجام آزمون بالینی کار کنیم.»