معرفی ۶ محصول مبتنی بر فناوری نانوی ساخت ایران در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته

با توجه به لزوم توسعه بازار محصولات فناوری نانو و رسوخ بیشتر این فناوری در صنعت کشور و نیز افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از فناوری نانو، ۶ محصول فناوری نانو در حوزه بسته‌بندی و چاپ در بیست و سومین نمایشگ

در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی محصولات مبتنی برفناوری نانوی ساخت داخل در کنار محصولات بیش از ۴۵۰ شرکت داخلی و ۲۲۶ شرکت خارجی، در ۱۳ سالن و در مساحتی بالغ بر ۲۷۰۰۰ مترمربع معرفی گردید. تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش و شرکت‌کنندگان خارجی نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 در غرفه ستاد نانو آخرین دستاوردها و محصولات فناوری نانو تولید شده مرتبط به حوزه چاپ و بسته‌بندی در معرض دید علاقمندان این حوزه قرار گرفت، که این محصولات در ادامه معرفی می‌شوند:

۱- پوشش سخت و مقاوم پوشش‌های تزئینی نانویی:
پوشش‌های نانوساختار سخت و مقاوم با اعمال بر روی سطوح قطعات صنعتی، تیغه‌ها و ابزارها و قالب‌ها که تحت خوردگی، سایش و فرسایش هستند، باعث ایجاد مقاومت بالا در این قطعات شده و طول عمر قطعات را تا چندین برابر افزایش می‌دهند.
ویژگی‌ها:
•    افزایش عمر قطعات، تیغه‌ها، ابزارها و قالب‌ها و نیز عدم نیاز به تعمیرات متوالی
•    افزایش کیفیت سطحی قطعات
•    کاهش هزینه تولید
•    صرفه‌جویی ارزی

۲- پلاستیک‌های دوستدار محیط زیست:
این دسته از محصولات تولید شده توسط شرکت پارسا پلیمر شریف، مشتمل بر کامپاندهای دوستدار محیط زیست هستند که با هدف کمرنگ کردن رد پای کربن در صنایع و همچنین کاستن از ماندگاری پلاستیک‌ها در محیط زیست طراحی شده‌اند.
ویژگی‌ها:
پارسا بایو زیست تخریب‌پذیر، شامل آمیزه‌های نشاسته ترموپلاستیک با پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر نظیر PLA و PBAT است. این محصول قابلیت تخریب کامل در محیط طبیعی پس از اتمام دوره مصرف را دارا است.

۳- کیسه‌های آنتی‌باکتریال
این محصول تولید شرکت نانوپلاست جلفا ارس است که در محیط‌های بیمارستانی و غیره کاربرد دارد. از دیگر محصولات ارائه شده این شرکت می‌توان به، مستربچ‌های آنتی‌باکتریال، مستربچ‌های زیست‌تخریب‌پذیر و شرینک‌های زیست‌تخریب‌پذیر اشاره کرد.
ویژگی‌ها:
•    خاصیت آنتی‌باکتریالی ۹۹/۹۵ درصد
•    مقاومت فیزیکی بالا
•    نفوذ ناپذیر
•    پایداری خواص
•    ضد نشت

۴- مرکب‌های جوهر افشان
 این نوع از مرکب‌ها تولید شده توسط شرکت تجهیز گاما هستند که استفاده از فناوری نانو در فرمولاسیون این نوع از مرکب‌ها باعث افزایش کیفیت چاپ خواهد شد.
ویژگی‌ها:
•    تولید شده با استفاده از مواد اولیه گیاهی و معدنی
•    بدون نازل گرفتگی در طول پرینت
•    افزایش طول عمر هد
•    کاهنده دمای هد

۵- دستگاه مولد پلاسمای سرد جهت افزایش کیفیت چاپ و بسته‌بندی
سه سامانه پلاسمایی ساخته شده در شرکت دانش پویان ساتیا با افزایش انرژی سطحی، مواد مختلف تحت چاپ باعث افزایش کیفیت چاپ و ماندگاری بیشتر طرح چاپ شده می‌شوند که در ادامه جزییات بیشتری از هر دستگاه بیان می‌شود:

•  دستگاه پلاسما کلین Plasma Clean
دستگاه پلاسما کلین یک سیستم پلاسمایی تحت خلا است که با قیمت مناسب می‌تواند برای پردازش انواع قطعات با اندازه کوچک مورد استفاده قرار بگیرد. در اثر پردازش با این دستگاه ابتدا سطح قطعات تمیز شده و سپس فعال‌سازی سطح انجام می‌گیرد. این دستگاه برای پردازش قطعات ریز و کوچک مانند تجهیزات پلاستیکی حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در اثر پردازش با این دستگاه، قطعات ضمن فعال‌سازی، استریل نیز می‌شوند.

•  دستگاه کرونا پرینت Corona Print
دستگاه کرونا پرینت نسل جدید سامانه‌های جرقه زن (جرقه‌گیر) است. که با استفاده از فناوری پلاسما می‌تواند اثرگذاری یکنواخت‌تر و با کیفیت‌تری در حوزه چاپ و بسته‌بندی ایفا کند. این دستگاه با استفاده از الکترودهای سرامیکی می‌تواند انواع فیلم‌های پلیمری و فلزی را با سرعت ۵ تا ۱۰۰ متر بر دقیقه آماده چاپ نماید.

•  دستگاه مشعل پلاسما  Plasma Torch
سیستم مشعل پلاسما به دلیل ایجاد پلاسما با مساحت کم برای افزایش چاپ‌پذیری و چسبندگی قطعاتی که دارای شکل هندسی پیچیده هستند، استفاده می‌شود. شعله ایجاد شده را می‌توان برای پردازش درزها، حفره‌ها و مناطقی که امکان دسترسی پلاسما به آن سخت است استفاده نمود. این دستگاه برای پردازش مواد فلزی و رسانا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، در این نمایشگاه ۱۰۰ فرم تبادل فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده است. توزیع این فرم‌ها در نمودار ۱ مشاهده می‌گردد:

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

علاوه بر محصولات ارائه شده در نمایشگاه، گزارش‌های صنعتی و کتابچه محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی نیز در بین بازدیدکنندگان از غرفه فناوری نانو توزیع گردید، که فهرست آن در ادامه مشاهده می‌شود:
۱- کتابچه محصولات فناوری نانو
۲- کتابچه آشنایی با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
۳- کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع
۴- مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در چاپ و بسته‌بندی
۵- نانوکامپوزیت‌های زیست‌تخریب‌پذیر برای بسته‌بندی مواد غذایی

همچنین، در این نمایشگاه برنامه‌های حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جهت استفاده از تجهیزات و محصولات مبتنی بر این فناوری به اطلاع بازدیدکنندگان غرفه فناوری نانو رسید و چگونگی استفاده از این خدمات و تسهیلات توسط کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای علاقمندان تبیین شد.

لازم به ذکر است بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته ۵ الی ۸ دی‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید.