روشی برای ساخت نانوماشین‌های هوشند و بی‌خطر

محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا سامانه‌ الکترونیکی ارائه کردند که می‌تواند پیام‌های دیجیتال‌ را به پالس‌های شیمیایی تبدیل کند. از این فناوری برای ساخت ادوات نانومقیاس برای حرکت در بدن و انجام ماموریت‌های پزشکی می‌توان استفاده کرد.

محققان نشان دادند که یک قطعه الکترونیکی که پیام‌های دیجیتال را دریافت و منتقل می‌کند می‌تواند با تغییراتی به‌عنوان یک نانوابزار ارزان قیمت در حوزه فناوری‌نانو مورد استفاده قرار گیرد.
نریمان فرشاد از محققان پسادکترا دانشگاه استنفورد سامانه‌ای طراحی کرده که می‌تواند اطلاعات صفر و یک مورد استفاده در بخش مخابرات را به پالس‌هایی شیمیایی تبدیل کند. این دستگاه پیام را که به کامپیوتر داده شده را دریافت کرده و آن را به‌صورت بیت‌های شیمیایی در می‌آورد. این بیت‌ها می‌توانند از میان یک لوله یا مخزن عبور کرده و به یک حسگر pH برساند. تغییر در pH به یک کامپیوتر منتقل شده و موجب تفسیر آن به یک پیغام شود.
این سامانه بدون سیم بوده و می‌توان از آن در ادوات مخابرات الکترومغناطیسی استفاده کرد. برای مثال در یک سیستمی که در زیر آب قرار گرفته یا جایی که توسط مقادیر زیادی فلز محصور شده این سامانه قابل استفاده است.
یکی از اعضاء آزمایشگاه سامانه‌های بی‌سیم در دانشگاه استنفورد معتقد است که این سیستم می‌تواند پیغام‌های سری را با اطمینان منتقل کرده و همچنین به‌عنوان ابزاری برای مخابرات اطلاعات درون بدن مورد استفاده قرار گیرد.
در حاضر فناوری‌نانو ادوات بسیار کوچکی را در اختیار دارد که برای ایجاد ارتباط نیازمند سیم هستند. وجود همین سیم‌ها منجر به بروز آسیب‌هایی در اندام‌های بدن می‌شود. اما این ابزار عاری از سیم بوده و آسیبی برای بدن ندارد.
این سامانه انرژی خود را، خودش تامین می‌کند و به‌صورت ایمن در بدن به حرکت در می‌آید. فرشاد می‌گوید: « ساخت نانوابزار برای حرکت در بدن یکی از مهمترین کاربردهای این پروژه است. این نتایج می‌تواند منجر به ساخت ادوات بسیار کوچکی شوند که با هم تبادل اطلاعات کرده و از این طریق امکان انجام یک کار گروهی را با هدف مشخص فراهم می‌کند.»