پیشتازی «خاصیت آنتی‌باکتریال» در محصولات فناوری نانو

براساس بررسی‌های انجام شده در بانک محصولات فناوری نانو (NPD)، از میان نزدیک به ۶۳۰۰ محصولی که تا ابتدای نوامبر ۲۰۱۶ در این بانک ثبت شده است، ۸۷۰ محصول دارای خاصیت آنتی‌باکتریال هستند که این محصولات توسط ۲۲۵ شرکت از ۲۸ کشور جهان تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند. به نظر می‌رسد نانوذرات نقره، دی‌اکسیدتیتانیوم، دی‌اکسیدسیلیسیم و طلا رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در این محصولات باشند.

امروزه با رشد سریع فناوری، حذف اثرات منفی و مخرب میکروارگانیسم‌ها از زندگی بشر امری ساده‌تر و قابل دسترس‌تر شده است. در سالیان اخیر محققان موفق به شناسایی ترکیباتی فلزی با خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدمیکروب شده‌اند که این ترکیبات می‌توانند از رشد و نمو باکتری‌ها و قارچ‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری کنند. فناوری نانو نیز در این زمینه پیشتاز بوده است.

در راستای ساماندهی به اطلاعات مربوط به این محصولات، پایگاه استت‌نانو اقدام به تولید بانک اطلاعاتی ویژه‌ای برای محصولات فناوری نانو عرضه شده توسط کشورهای مختلف کرده است. براساس آخرین اخبار منتشر شده از این بانک، از میان حدود ۶۳۰۰ محصولی که تا ابتدای نوامبر ۲۰۱۶ در این بانک ثبت شده است، ۸۷۰ محصول دارای خاصیت آنتی‌باکتریال هستند که این محصولات توسط ۲۲۵ شرکت از ۲۸ کشور جهان تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند.

از نقطه نظر نام‌تجاری (برند) تایوان، ایالت متحده، کره‌ جنوبی، ژاپن و ایران در صدر بهترین نام‌های تجاری در تولید این محصولات قرار دارند که از محصولات آنها می‌توان به انواع منسوجات فنی، خانگی و ورزشی مانند ملحفه، پتو، نخ، پارچه، چرم، کفش، جوراب، پیراهن؛ ملزومات پزشکی مانند پانسمان زخم، روپوش اتاق عمل و آرنج بند؛ محصولات ساخت و ساز مانند رنگ و سیمان؛ محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم، ضد آفتاب و مرطوب کننده؛ لوازم شخصی مانند سشوآر و اتوی مو؛ لوازم خانگی مانند تهویه هوا، ماشین لباسشویی، یخچال، جاروبرقی و محصولات حوزه آب و فاضلاب مانند فیلترهای تصفیه آب اشاره کرد.
نتایج جستجوهای انجام شده در این بانک حاکی از آن است که شرکت‌های Keding Enterprise، Hitachi، Ua Wood Floors، VALERA: Swiss Hair Specialists، Tehran Zar Nakh، LG Electronics، Samsung Electronics،Hasang Corporation، Hollister Incorporated و Mitsubishi Electric بیشترین محصولات با خاصیت آنتی‌باکتریال را با استفاده از فناوری‌نانو تولید کرده‌اند.
نکته جالب توجه در این بانک این است که در مجموع در بیش از ۹۰ درصد از این محصولات حداقل از یکی از نانوذرات نقره، دیاکسیدتیتانیم، دی اکسیدسیلیسیم و طلا استفاده شده است. در واقع باید گفت این چند نانوساختار، شیرازه اصلی خاصیت آنتیباکتریال هستند. در ۱۰ درصد باقیمانده نیز از نانورس، لیپوزوم Q10، نانوفیبرهایکربنی، نانوذرات سولفید مس و نیکل استفاده شده است.