نصب لامپ‌های گرافنی در خیابان‌های شهری چین

شهرداری یکی از شهرهای چین اقدام به نصب لامپ‌های گرافنی کرده است. این لامپ‌ها روشنایی بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رایج دارند. این اولین بار است که لامپ‌های گرافنی به تولید انبوه می‌رسد.

چین اقدام به نصب ۲۸ تیر چراغ برق ویژه در بیجینگ کرده است. این سیستم‌های روشنایی با استفاده از فناوری مواد گرافنی تولید و در منطقه Tongzhou District در ایالت بیجینگ نصب شده‌است.
براساس اظهارات رسانه‌های چینی، با استفاده از این سامانه‌های روشنایی، مصرف انرژی نسبت به فناوری‌های رایج ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. فناوری ساخت این چراغ‌ها در پارک فناوری Zhongguangcun به دست آمده است و مواد مورد استفاده در آن از خواص رسانایی و گرمایی ویژه‌ای برخوردار است. کارایی این لامپ‌ها به رقم ۱۴۰ لومن در هر وات می‌رسد، در حالی که لامپ‌های خیابانی رایج ۱۱۰ لومن در هر وات روشنایی تولید می‌کنند.
فضای داخلی این لامپ‌های گرافنی سیاه و خاکستری بوده و در آن از مواد کامپوزیتی استفاده شده‌است. بیشتر مواد مورد استفاده در این لامپ‌ها رسانای گرما بوده و تمام تراشه‌ها و چسب‌ها در آن از جنس گرافن است.
چن وی، بنیان‌گذار شرکت MS Technology که کار طراحی مواد پخش کننده گرما را به عهده دارد، می‌گوید که این لامپ‌های گرافنی برای اولین بار است که به‌صورت انبوه تولید می‌شود و فناوری آن از Zhongguancun در بیجینگ گرفته شده‌است.
برای ساخت این لامپ‌ها، گرافن گداخته شده و داخل چسب ریخته می‌شود تا کامپوزیت جدیدی به دست آید. این کامپوزیت از خواص هدایت گرمایی ویژه‌ای برخوردار است. ترکیب این چسب رسانای گرمایی با گرافن یکی از مشکل‌ترین بخش‌های این فناوری است.
از آنجایی که گرافن رسانایی مناسبی دارد، موجب کاهش مصرف انرژی در لامپ‌های موجود می‌شود. این موضوع می‌تواند به‌صورت مستقیم موجب کاهش ابعاد پنل‌های گرمایی شود. کاهش پنل‌های گرمایی فرصت بیشتری به طراحان می‌دهد تا در تزیین لامپ‌های خیابان فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.