نانوحسگری برای کاهش ابعاد دوربین عکاسی و افزایش قدرت تفکیک

پژوهشگران دانشگاه کرنل با استفاده از گرافن، موفق به ساخت حسگری شدند که می‌تواند ابعاد دوربین‌های عکاسی را کاهش و قدرت تفکیک آن‌ها را افزایش دهد.

معمولاً با کوچکتر شدن ابعاد دوربین‌های عکاسی، کیفیت تصاویر نیز افت می‌کند. دلیل این امر کاهش ابعاد حسگرهای تصویر است. محققان موفق به ساخت حسگری از جنس گرافن شدند که در عین کوچک شدن دوربین، قدرت تفکیک آن را افزایش می‌دهد.
اخیراً مقاله‌ای منتشر شده که در آن درباره استفاده از گرافن در دوربین‌های عکاسی بحث شده است. در این مقاله آمده است که استفاده از گرافن در حسگرهای CMOS می‌تواند منجر به تولید تصاویر با قدرت تفکیک بالا و نویز پایین شود. این فناوری موجب خواهد شد تا بتوان دوربین را درون یک ساعت قرار داد.
گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن است و به عنوان مستحکم‌ترین ماده جهان شناخته می‌شود. از این ماده شفاف و رسانا می‌توان در ساخت حسگرهای تصویری استفاده کرد. گرافن را می‌توان به عنوان ترانزیستور نوری در حسگرهای تصویری دیجیتال به کار برد تا نور را به جریان الکتریکی تبدیل کند. نازک بودن این ماده موجب کوچک شدن محصول نهایی و افزایش قدرت تفکیک می‌شود.
هر پیکسل از این حسگر، توسط گرافن پوشیده شده است که روی آن یک لایه از نقاط کوانتومی قرار دارد. نقاط موجود در این لایه، نور را جذب کرده و الکترون خود را به گرافن انتقال می‌دهند. محققان این پروژه می‌گویند با این حسگر مبتنی بر گرافن، نیاز نیست تا ابعاد هر پیکسل کوچک شود. برای بررسی کیفیت یک دوربین تنها تعداد پیکسل‌ها مهم نیست، بلکه ابعاد حسگر نیز اهمیت دارد. در این حسگر جدید، برخلاف حسگرهای CMOS، افزایش نویز دردسر آفرین نخواهد بود.
این گروه تحقیقاتی از این حسگر برای ساخت دوربینی استفاده کردند که به نور مرئی، فرابنفش و مادون قرمز حساس است. برخلاف تلاش‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود، در این دوربین با کاهش ابعاد حسگر و دوربین، قدرت تفکیک نه تنها افت نکرده بلکه افزایش نیزیافته است.