آغاز ثبت‌نام آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان پروستات

یک شرکت دارویی که در حال طراحی و ساخت داروی ضدسرطان پروستات است، برای فاز اول آزمون بالینی این دارو، از بیماران ثبت‌نام به عمل می‌آورد. این دارو حاوی نانوذراتی است که سیستم ایمنی بدن را بر علیه سرطان تحریک می‌کند.

پاناسیا فارماکیوتیکالز (Panacea Pharmaceuticals) یک شرکت توسعه دهنده دارو است که روی روش‌های تشخیص و درمان سرطان فعالیت دارد. این شرکت اعلام کرد که ثبت نام برای فاز اول آزمون بالینی برای نانوداروی PAN301-1 را آغاز کرده و اولین بیمار برای این آزمون ثبت نام خود را انجام داده است.
در این آزمون بالینی قرار است ایمن بودن دارو و همچنین پاسخ سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به سرطان پروستات مورد بررسی قرار گیرد. این آزمون قرار است توسط مؤسسه اسلوانس مدیریت شود.
PAN 301-1 یک ترکیب دارویی است که نقش واکسن ایمنی‌درمانی را ایفا می‌کند. این ماده حاوی نانوذرات به عنوان تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند که این کار با استفاده از آنزیم HAAH که در سطح نانوذرات قرار گرفته انجام می‌شود. این واکسن به شدت روی سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و موجب پاسخ بدن به شکل تولید آنتی‌بادی می‌شود. با این کار سلول‌های ایمنی بدن برای حمله به آنزیم HAAH تحریک می‌شوند.
آنزیم HAAH یا ASPH نقش مهمی در رشد سلولی و برهمکنش میان سلول‌ها در حین تشکیل بافت دارد. در بدو تولد، ژن مربوط به آن خاموش می‌شود؛ هر چند بیان آن در افراد بزرگسال نشان از وجود سلول‌های سرطانی و رشد آن‌هاست. در سلول‌های سرطانی، HAAH در سطح سلول‌ها بیان شده و تا کنون در بیش از ۲۰ نوع سرطان مختلف این آنزیم دیده شده است.
سطح بیان آنزیم HAAH با پیشرفت بیماری ارتباط دارد. زمانی که سلول‌های عادی با ژن‌های HAAH آلوده می‌شوند، رفتار سرطانی پیدا می‌کنند و اگر از فعالیت HAAH ممانعت به عمل آید و سلول رفتاری شبیه به سلول‌های عادی خواهد داشت. ‌
لوک نوردکوئیست از محققان این شرکت می‌گوید: «براساس اطلاعات انجمن سرطان آمریکا، پیش‌بینی‌ها برای شناسایی سرطان پروستات در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۶۰ هزار مورد است که گزینه‌های محدودی برای درمان آن وجود دارد.»
در این آزمون بالینی هر سه هفته، دُز مشخص و ثابتی از نانودارو به بیمار تزریق می‌شود. تقریباً ۱۸ بیمار در این آزمون بالینی ثبت نام خواهند کرد.
پیش از این، این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج قابل قبولی به دست آمده است.