افتتاح امکانات جدید فناوری‌نانو در جنوب ایتالیا

زیرساخت جدیدی در حوزه فناوری‌ نانو در جنوب ایتالیا راه‌اندازی شد. رئیس‌جمهور این کشور اقدام به افتتاح اتاق تمیز در مرکز فناوری‌نانو انجمن ملی تحقیقات ایتالیا کرد. این مرکز فضای مناسبی برای فعالیت شرکت‌های کوچک و بزرگ ایتالیایی است.

با راه‌اندازی اتاق تمیز در مرکز فناوری‌ نانو انجمن ملی تحقیقات ایتالیا، زیرساخت‌های حوزه فناوری‌ نانو در جنوب این کشور تقویت شد. سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، به همراه تنی چند از وزرای این کشور اقدام به افتتاح این بخش کردند.
این اتاق تمیز یک سامانه بسیار پیچیده است که در آن از سیستم‌های تهویه پیشرفته و فناوری‌های فیلتراسیون برای کاهش آلودگی استفاده شده‌است. در این اتاق تمیز، ساختارها و ابزارهای بسیار کوچک در مقیاس نانومتری تولید می‌شود که می‌توان از آن‌ها در بخش انرژی، مخابرات، الکترونیک و پزشکی استفاده کرد.
فضا و تجهیزات موجود در این مرکز، بزرگترین ساختار دولتی در ایتالیا در حوزه فناوری‌ نانو است. این آزمایشگاه با فضایی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع با محیط قابل کنترل در اختیار محققان قرار گرفته است.
این پروژه ۴ سال پیش آغاز شده و برای ساخت آن بودجه‌ای بیش از ۱۰ میلیون یورو اختصاص داده شده‌ که این بودجه صرف ساخت آزمایشگاه و خرید تجهیزات شده‌است. این بودجه توسط CNR، دولت منطقه‌ای پوگلیا، وزارت آموزش و اتحادیه اروپا تأمین شده‌است. ۴۰ محقق کمتر از ۳۵ سال به همراه بیش از ۱۰ تکنسین در این مرکز مشغول به کار هستند. ۶۰ درصد از نیروی انسانی زن و ۲۰ درصد از آن‌ها افرادی با ملیت‌های غیرایتالیایی هستند.
مؤسسه فناوری‌ نانو CNR با مدیریت گیوسپ گیگلی، در حال تبدیل شدن به یکی از نقاط مرجع برای صنعت ایتالیا است. این آزمایشگاه می‌تواند توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک ( از جمله استارت‌آپ و شرکت‌های انشعاب‌یافته از دانشگاه) مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات مرتبط با فناوری‌ نانو در بخش‌هایی نظیر فتونیک، زیست‌پزشکی و الکترونیک در این مرکز انجام می‌شود. در حال حاضر در حدود ۱۰ استارت‌آپ چند ملیتی برای استفاده از امکانات این مرکز اقدام کرده‌اند. این مؤسسه همکاری مشترک با شرکت STMicroelectronics دارد.
این مرکز قصد دارد در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توافق‌نامه‌های همکاری مشترک با آزمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی امضاء کند تا در حوزه تجهیزات دقیق و پزشکی فعالیت داشته باشد.