ششمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو برگزار شد

ششمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو ویژه نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو در روزهای ۲۵ الی ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

این دوره با هدف افزایش همکاری بین نهادهای ترویجی و ستاد نانو، آشنایی نهادها و گروه‌های دانشجویی با اهداف، ساختار و برنامه‌های این ستاد، افزایش روحیه کارگروهی و انتقال تجربیات موفق، افزایش توان علمی و اجرایی مسئولین نهادها، افزایش مهارت‌های فردی و گروهی نهادها و همچنین آگاهی از دغدغه‌ها و مشکلات نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو با حضور نهادهای ترویجی فعال در این حوزه در روزهای ۲۵ الی ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به مدت سه روز در محل پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی و ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این برنامه ۸۴ نفر از ۷۲ نهاد ترویجی شامل: ۵۸ گروه‌ دانشجویی، ۱ شرکت آموزشی و ۱۳ نهاد از سایر نهادهای ترویجی حضور داشتند. نهادهای ترویجی حاضر در این برنامه از ۵۷ دانشگاه و از ۳۹ شهر از ۲۶ استان کشور بودند.

نهادهای ترویجی حاضر در این دوره به تفکیک سازمان اصلی عبارت بودند از: ۲۷ نهاد ترویجی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱ نهاد ترویجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸ نهاد ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۷ نهاد ترویجی دانشگاه پیام‌نور، ۱ نهاد ترویجی مرکز آموزشی و فرهنگی سماء، ۱۵ نهاد ترویجی سازمان بسیج دانشجویی، ۲ نهاد ترویجی شرکت آموزشی و ۱ نهاد از سایر نهادهای ترویجی.

این برنامه با حضور عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو و مهدی رحمانی مدیر شبکه نهادهای ترویجی نانو آغاز شد و در جریان این برنامه نیز علی خداشاهی مسئول اداره نخبگان و تولیدات دانشجویی سازمان پیام‌نور، قاسم عاشوری کارشناس مسئول دبیرخانه مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصطفی کرمی رئیس اداره فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و خانم‌ها اکبری و عبدالهی ضمن حضور در محل برنامه و گفتگو با انجمن‌های حاضر، از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو کشور در محل ستاد نانو بازدید کردند.

کلیات برنامه بدین شرح است:

برنامه روز اول:
۱. «معرفی تاریخچه ستاد نانو و سیاست‌ها و ارزش‌های سازمانی و بررسی کتاب الف تا ی؛ روایتی از ورود ایران به سیاست‌گذاری فناوری نانو» توسط مؤلف کتاب، آقای حسین زاهدی و گروه مستندساز این کتاب ارائه شد.

۲. کارگاه آموزشی «تیم‌سازی و توسعه کار تیمی در سازمان» به منظور تقویت روحیه کار تیمی و نگرش سازمانی در نهادهای ترویجی فناوری نانو توسط آقای حسین رضا‌زاده برگزار شد.

filereader.php?p1=main_1da007c2fe0950604

 
برنامه روز دوم:

۱. کارگاه خلاقیت شناسی (TRIZ) و تفکر سیستمی با تدریس دکتر تفقدی‌نیا عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران  برگزار شد و نهادهای حاضر با اصول و مبانی TRIZ و خلاقیت شناسی آشنا شدند.

۲. سمینار آموزشی «نوآوری باز» توسط دکتر ملکی‌فر ارائه شد؛ ایشان در این سمینار به ارائه مقدمه‌ای از چالش‌های نوآوری و فناوری پرداختند.

۳. معرفی برنامه «چالش نوآوری و فناوری نانو» ستاد نانو توسط خانم افضلی مسئولین دبیرخانه این برنامه برای نهادهای حاضر صورت گرفت و راه‌های جذب مشارکت نهادهای ترویجی در ترویج و توسعه این برنامه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پوسترهای این برنامه نیز جهت توزیع در سراسر کشور در اختیار نهادهای ترویجی قرار گرفت.

۴. معرفی «سایت آموزش فناوری نانو، دوره‌های آموزشی آنلاین و آیین‌نامه حمایت از نشریات دانشجویی نانو» توسط سیدمحمد حسینی نماینده سایت آموزش فناوری نانو صورت گرفت.

۵. سپس نهادهای ترویجی از نمایشگاه توانمندهای‌های فناوری نانو ایران در محل ستاد نانو بازدید کردند و با محصولات و توانمندی‌های فناوری نانو کشور بیشتر آشنا شدند.

۶. پس از بازدید، نهادهای ترویجی در سمینار آموزشی «آشنایی با ستاد نانو و آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های آن» در محل ستاد نانو شرکت و ضمن آشنایی با سند ۱۰ ساله اول و دوم فناوری نانو کشور اطلاعاتی در خصوص ستاد نانو و آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های آن کسب کردند. ارائه این بخش توسط مجید صاحبی‌نژاد دبیر کارگروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو و مهیار خادم کارشناس این کارگروه انجام شد.

۷. روز دوم با برنامه فرهنگی بازدید از برج میلاد پایان یافت.

filereader.php?p1=main_b4e3da3fe79b64edf

برنامه روز سوم:

۱. سمینار «معرفی تجربه موفق تجاری‌سازی فناوری نانو و بررسی کتاب داستان نانوتافته؛ روایتی متفاوت از مسیر تجاری سازی فیلتر نانو الیاف» توسط مؤلف کتاب، سید حمزه حسنی ارائه شد.

۲. در ادامه «نشست پرسش و پاسخ و بیان تجربیات موفق نهادهای ترویجی» توسط نهادهای ترویجی فعال و برتر ششمین مسابقه ملی فناوری نانو برگزار شد و نمایندگان انجمن علمی نانو دانشگاه شهید باهنر کرمان، مرکز نانوفناوری شهید رنجبر بسیج دانشجویی استان فارس، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی فناوری نانو، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی عمران و کارگروه فناوری نانو دانشگاه پیام‌نور مرکز ارشق به بیان تجربیات خود پرداختند.

۳. در نهایت «بیست و دومین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو» با موضوع هفتمین مسابقه ملی فناوری نانو و بررسی عملکرد و دغدغه‌های نهادهای ترویجی در ترویج و توسعه فناوری نانو با حضور مهدی رحمانی مدیر شبکه نهادهای ترویجی فناوری نانو و علی طهاری مدیر ترویج صنعتی ستاد نانو برگزار شد.

۴. در جریان این هم‌اندیشی علی طهاری با ارجاع به وب‌سایت‌های برنامه‌ها و بخش‌های مختلف ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرتبط به فعالیت‌های نهادهای ترویجی فناوری نانو به ارائه آیین‌نامه‌های حمایتی ویژه توسعه فناوری نانو پرداخت.

filereader.php?p1=main_2d51fe4a0ba548944

علاوه بر این در حاشیه این دوره، جلسات هم‌اندیشی جداگانه‌ای توسط نهادهای ترویجی بسیج دانشجویی، نهادهای ترویجی دانشگاه پیام‌نور، نهادهای ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی عمران برگزار شد و راهکارهای ترویج و آموزش فناوری نانو در هر یک از این گروه‌ها و همچنین مشکلات آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

filereader.php?p1=main_508c75c8507a2ae52

فایل‌های این برنامه را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.