برگزیدگان یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو معرفی شدند

مراسم معرفی برگزیدگان یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو، بعد‌ازظهر روز دوشنبه، ۲ اسفند‌ ۱۳۹۵ در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

مراسم معرفی برگزیدگان یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو بعد‌ازظهر روز دوشنبه ۲ اسفند‌ماه ۱۳۹۵ با حضور دکتر اکرمی‌فرد، رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری؛ دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو؛ دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو و جمعی از اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه فناوری نانو در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

در این مراسم «محققان»، «موسسات پژوهشی»، «مجلات ISI» و «طرح‌های نوآورانه» برتر در سال ۱۳۹۴ معرفی شدند.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این مراسم با اشاره به پشت سرگذاشتن برنامه ده ساله اول فناوری نانو و شروع برنامه دوم اضافه کرد:‌ «در آغاز کار فناوری نانو در کشور و در سال ۲۰۰۱ تعداد مقالات نانویی ایران ده مقاله و رتبه جهانی نیز ۵۷ بود. اما در پایان سال ۲۰۱۶ تعداد مقالات به حدود ۸۰۰۰ مقاله در این سال رسید، یعنی در حدود روزانه ۲۳ مقاله و این یک انفجار علمی است.»

دکتر سرکار تمرکز سند ده ساله دوم را بر افزایش کیفیت تولیدات علمی دانست و گفت: «در این رابطه دو برنامه ایجاد آزمایشگاه‌های آموزشی نانو برای دانشجویان و ایجاد ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت از طریق همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار داریم.»

وی افزود:‌ «نیاز است در زمینه صادرات محصولات های‌تک بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و تلاش کنیم تجار بیشتری را تربیت کنیم، تا دنیا ما را در این زمینه به رسمیت بشناسد.»

دکتر سید مهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو نیز در ادامه این مراسم گفت: «در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ مقاله ISI ثبت شده در حوزه فناوری نانو داریم و نزدیک به ۵.۵ درصد تولید علم دنیا متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که نکته قابل توجه در این خصوص، ارتقا کیفیت مقالات همزمان با افزایش کمی مقالات است، همچنین ۵۰ درصد تولید علم کشورهای اسلامی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.»

دکتر رضایت نیز تاکید برنامه ده ساله دوم را بر تولید محصول، تجاری‌سازی، تولید ثروت و حضور در بازارهای جهانی دانست. همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی وی حجم بازار محصولات، تجهیزات و خدمات فناوری نانو از سال ۹۲ تا سال ۹۴ رشد صددرصدی داشته است. فروش این محصولات نیز در سال ۹۴، ۳۱۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۳، دوبرابر شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این آمار رشد بسیار چشمگیرتری داشته باشد.

دکتر رضایت در پایان روند انتخاب و شاخص‌های ارزیابی برترین‌ها را ارائه کرد.

فهرست برگزیدگان یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو در ادامه آمده است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

شایان ذکر است، به دلیل عدم احراز شرایط آیین‌نامه، در این دوره هیچ‌ یک از محققان عنوان «برترین محقق فناور» را کسب نکردند.