بهبود عملکرد باتری‌های سولفور لیتیم با نانوذرات فروالکتریک

یک تیم تحقیقات بین المللی موفق به بهبود عملکرد باتری‌های سولفور لیتیم با استفاده از نانوذرات شدند. آنها نشان دادند که نانوذرات فروالکتریک با مهار پلی‌سولفیدها مانع از افت ظرفیت این باتری‌ها در طول زمان می‌شوند.

محققان دانشگاه دلوار از نانوذرات فروالکتریک برای ساخت باتری‌های سولفور لیتیم با دانسیته انرژی بالا استفاده کردند.
این باتری‌ها قادراند دانسیته انرژی ۵ برابر بیشتر از باتری‌های یون لیتیم ایجاد کنند. قیمت پایین این باتری‌ها از جمله مزیت‌های آن‌هاست  که در کنار دانسیته انرژی بالا می‌تواند دامنه کاربردهای این باتری را افزایش دهد. با این حال این باتری‌ها به سرعت ظرفیت خود را از دست می‌دهند، به طوری که بعد از چند بار مصرف، نرخ ولتاژ ایجاد شده توسط آن‌ها به سرعت دچار افت می‌شود.
بینگ‌کونگ‌ وی از محققان این پروژه معتقد است که ریشه این مشکل، اثر حرکتی پلی‌سولفیدهاست؛ جایی که تشکیل پلی‌سولفید موجب ممانعت از کارکرد باتری می‌شود.
در این تیم تحقیقاتی محققانی از دانشگاه صنعتی نورث‌وسترن، دانشگاه شینژن و دانشگاه صنعتی هنگ‌کنگ شرکت دارند. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که افزودن نانوذرات فروالکتریک به کاتد باتری، می‌تواند پلی‌سولفیدها را مهار کند. با این کار حل شدن آن در سیستم و ممانعت از فعالیت مواد در کاتد، به حداقل می‌رسد.
بینگ‌کونگ‌ وی می‌گوید: «ما در حال حاضر از ساز و کار به دام افتادن پلی‌سولفیدها در نانوذرات بی‌اطلاع هستیم. با این حال نسبت به بهبود این سامانه خوشبین بوده و از این راهبرد برای بهبود عملکرد باتری‌های سولفور لیتیم استفاده خواهیم کرد. این ترفند جدید، نه تنها می‌تواند مشکل اثر پلی‌سولفیدها را حل کند، بلکه فناوری آن به گونه‌ای است که قابل انطباق با فرآیندهای تولید باتری در صنایع است.»
باتری‌های سولفور لیتیم از نوع باتری‌های قابل شارژ است که دارای وزن کم و دانسیته انرژی بسیار بالا است. متخصصان معتقداند که قیمت پایین یکی از عواملی است که می‌تواند موجب موفقیت این نوع باتری‌ها شود.