عرضه دستگاه DLS با قابلیت تعیین ابعاد ذرات، پتانسیل زتا و غلظت نمونه

شرکت پارتیکل متریکس اقدام به ارائه دستگاه DLS با قابلیت تعیین ابعاد ذرات در مقیاس نانومتری کرده است. این دستگاه علاوه بر ابعاد ذرات، می‌تواند پتانسیل زتا و غلظت نمونه را نیز تعیین کند.

پارتیکل متریکس (Particle Metrix) دستگاهی به نام زتاویو به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان ذرات منفرد را رهگیری کرد. این دستگاه با استفاده از حرکت براونی و میکرو الکتروفوریز کار می‌کند. زتاویو از یک سامانه ترازشدن و فوکوس خودکار برخوردار است که امکان مشخصه‌یابی ساده‌ای را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.
این دستگاه با پیمایش حجم کمی از نمونه می‌تواند پتانسیل زتای نمونه را مشخص کرده و هیستوگرامی از ابعاد ذرات ارائه کند. زتاویو برای ارائه نتایج، جمعیت آماری هزاران ذره را مورد بررسی قرار می‌دهد.
همچنین با تصویربرداری و ارزیابی شمارشی، این دستگاه می‌تواند اطلاعاتی درباره غلظت نمونه ارائه کند. بخش سل نمونه به گونه‌ای طراحی شده که بتوان در حجم‌های بسیار کم، اندازه‌گیری را انجام داد.
وجود سامانه تراز شدن خودکار، این امکان را بهوجود می‌آورد که دستگاه به مدت چند روز فوکوس باقی بماند؛ حتی بعد از این سل از دستگاه خارج شود. زتاویو از یک سامانه ضدلرزش برخوردار است تا بتوان شرایط را برای تصویربرداری مهیا کرد.
این دستگاه بخش‌های مختلف نمونه را اسکن کرده و با میانگین‌گیری، نتیجه آماری کار را ارائه می‌دهد. در نهایت باید گفت که این دستگاه قادر به ارائه سه نوع نتیجه است: اندازه ذرات، پتانسیل زتا و غلظت.
بسته به نوع و مدل دستگاه، زتاویو قادر است ذرات با ابعاد مختلف از ۱۰ نانومتر برای نانوذرات طلا تا ابعاد چند میکرونی را اندازه‌گیری کند. حد بالای پتانسیل زتا برای ذرات با ابعاد ۲۰ میکرون بوده و برای تعیین اندازه ذرات حد بالایی ۳ میکرون است.
دستگاه تفرق نور پویا (DLS) ابزاری است که با تابش لیزر به نمونه قادر است توزیع اندازه ذرات و پتانسیل زتا را برای نمونه‌های سیال ارائه دهد. براساس فرمول استوک انیشتین، میان حرکت براونی ذرات و ابعاد آن رابطه‌ای وجود دارد که این دستگاه با استفاده از این رابطه اقدام به تعیین ابعاد ذرات می‌کند.