رقابت ۶۲ طرح نوآورانه در چالش نوآوری تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز

چهارمین چالش نوآوری نانو مطابق انتظار با استقبال قابل توجهی از سوی محققان و فناوران کشور روبه‌رو شد. چالش «تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای» که ۱۵ بهمن‌ماه آغاز شد پس از یک دور تمدید به مدت ۱۵ روز، مهلت ثبت‌نام در آن در تاریخ ۳۰ اسفندماه سال ۹۵ پایان یافت.

این چالش که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و بر مبنای تقاضای موجود از سوی صنایع متعدد کشور برگزار شد، به دنبال راهکاری برای توسعه لایه یا پوشش‌های نانویی چربی‌گریز پایدار و ماندگار روی سطوح فلزی و شیشه‌ای است که بتواند مانع از آغشته‌شدن و یا باقی ماندن چربی، لک و دوده بر روی این سطوح شود. در این راستا نیز برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این تقاضای صنعتی با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو در قالب یک رقابت فناورانه با عنوان چالش نوآوری تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای به فراخوان گذاشته شد.

در مدت ۴۵ روز مهلت ثبت‌نام در این چالش ۶۲ طرح مفهومی از سوی محققان و فناوران دریافت شد که از این تعداد نیز نزدیک به ۴۰ درصد دارای نمونه اولیه‌ای از طرح خود بودند. لازم به ذکر است که بیش از ۷۰ درصد طرح‌ها به صورت گروه یا تیم در این رقابت ثبت‌نام نموده‌اند که در میان آن‌ها ۸ شرکت دانش‌بنیان نیز حضور دارد. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، از نظر رشته تحصیلی، بیش‌ترین شرکت‌کنندگان از رشته‌های مهندسی مواد و شیمی هستند که نیمی از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر ثبت‌نام ۲۲ تیم دانشجویی، بیش‌از ۳۰ درصد طرح‌ها نیز متعلق به اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح کشور است.

گفتنی است که نیمی از شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا تشکیل می‌دهند.
               
با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران چهارمین چالش نوآوری فناوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند. لازم به توجه است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود.

مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته به منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای» ۲۰ میلیون ریال کمک هزینه جهت تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح ارائه شده تعلق خواهد گرفت. برگزیدگان مرحله نخست، دو ماه فرصت خواهند داشت تا یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی خود ارائه دهند. در پایان این مرحله طرح برگزیده، علاوه بر دریافت ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و دریافت تسهیلات تجاری‌سازی، شانس عقد قرارداد یا همکارى با هلدینگ‌ها یا شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور از طریق فروش دانش فنى، فروش محصول یا مانند آن‌ها را خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.