محقق زن لبنانی، برنده جایزه بین المللی لورال یونسکو

یک محقق زن لبنانی موفق به دریافت جایزه بین المللی لورال یونسکو (LOreal-Unesco) شد. این زن برای تحقیقات خود در حوزه فناوری‌ نانو برای دریافت این جایزه انتخاب شد.

یکی از محققان مؤسسه مصدر جایزه بین المللی LOreal-Unesco را برای تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو دریافت کرد. خانم نازک الاتاب در میان ۱۵ محقق بین المللی قرار دارد که این جایزه را برنده شده اند. این جایزه بین المللی به محققان زن اعطا می‌شود. هر جایزه ۱۵ هزار پوند ارزش دارد که برای تشویق پژوهشگران زن و حمایت از کار آنها به این افراد داده می‌شود.
خانم الاتاب یک بانوی لبنانی و دانشجوی دکتراست و تنها برنده از منطقه خاور میانه محسوب میشود. این محقق روی ساخت حافظه‌های کم مصرف و غیرفرار کار می‌کند. الاتاب می‌گوید: «جای تأسف است که در منطقه خلیج فارس که از نظر تاریخی نقش بسیار مهمی در تاریخ علم دارد، در حال حاضر تحقیقات علمی در اولویت نیست. در حال حاضر تعداد کمی از زنان عرب در توسعه علم و فناوری نقش دارند.»
او معتقد است که در جامعه زنان عرب، فرض بر این است که دانشمندان زن نمی‌تواند کار خود را به صورت حرفه ادامه دهند و باید به وظایف سنتی خود یعنی بچه‌داری و کار منزل رسیدگی کنند.
الاتاب می‌گوید: «این وضعیت بسیار غم‌انگیز است. ما نباید از توانایی زنان چشم‌پوشی کنیم. ما می‌توانیم کار منزل را هم در کنار فعالیت‌های آزمایشگاهی انجام دهیم. این وظیفه دولت و خانواده‌هاست که زنان را تشویق کنند تا به توسعه کشور خود بپردازند. ما باید یک محیط انعطاف‌پذیر و مناسب برای زنان ایجاد کنیم تا آنها نیز به دنبال تحقق رؤیاهای خود باشند. هیچ کشوری نمی‌تواند به جلو حرکت کند اگر بنیاد علم و فناوری در آن کشور قوی نباشد.»
جایزه اورال یونسکو به ۱۵ محقق در مقطع دکتری و پسادکتری اعطا می‌شود؛ محققانی که در حوزه‌هایی نظیر اکولوژی، فیزیک، داروسازی، پزشکی و زیست شناسی فعالیت دارند. از سال ۱۹۹۸، بیش از ۱۷۰۰ زن را از ۱۱۵ کشور جهان این جایزه را دریافت کرده اند.