دو محقق دانشگاه کمبریج دو جایزه معتبر در حوزه فناوری‌نانو دریافت کردند

دو دانشمند از دانشگاه کمبریج در حوزه فناوری‌نانو موفق به دریافت جایزه Nanosmat award و Kroto award شدند. این جایزه‌ها به افرادی که موفق به دستاوردهای خلاقانه در حوزه فناوری‌نانو شده‌اند اعطاء می‌شود.

دو تن از محققان و متخصصان فناوری‌نانو در دانشگاه کمبریج موفق به دریافت دو جایزه معتبر شدند. آندریا کارلو فراری، استاد رشته فناوری‌نانو برنده جایزه Nanosmat award 2017 شد. ماتیو کول نیز برای دریافت جایزه Kroto award 2017 انتخاب شد.
جایزه نانواسمات به دانشمندی اعطاء می‌شود که موفق به کسب دستاورد قابل توجهی در حوزه فناوری‌نانو شده باشد. این دستاورد باید نو، خلاقانه و حرفه‌ای بوده و با استفاده از تحقیق و توسعه در حوزه علم و فناوری‌نانو به دست آمده باشد.
فراری یکی از دانشمندان حوزه علم و فناوری‌نانو بوده و تحقیقات بسیاری در حوزه نانولوله‌های کربنی انجام داده است. کمیته داوری این جایزه، از فعالیت‌های فراری بسیار شگفت‌زده است چرا که تحقیقات او منجر به نتایج جالب توجهی در چند حوزه مختلف از علم مواد گرفته تا مهندسی و فیزیک شده است.
جایزه کروتو نیز به محققان جوان اعطاء می‌شود، محققانی که در اول راه بوده و در حرفه و پیشه خود هنوز تازه‌کار هستند، اما با این که هنوز در مرحله کسب تجربه هستند اما نتایج خلاقانه، نو و پیشروانه را در تحقیقات خود بدست آورده‌اند. این تحقیقات باید در حوزه علم و فناوری‌نانو باشد.
کول که اخیرا به موسسه علوم مواد و معدن پیوسته است، روی توسعه منابع الکترونی نانوساختار کار می‌کند. جایزه کروتو به یاد استاد هارولد کروتو نام گذاری شده است، کسی که بخشی از عمر خود را برای ارتقاء و آموزش محققان جوان صرف کرد. کروتو به این دلیل علاقه‌مند به تربیت نیروهای جوان بود که آنها را برای تحقیقات در حوزه‌های مختلف ترغیب کند و از این طریق برخی مشکلات و چالش‌های دنیای امروز به دست این جوانان حل شود.
فراری و کول جوایز خود را در دوازدهمین کنفرانس نانواسمت در پاریس که در ماه سپتامبر سال جاری برگزار می‌شود، دریافت خواهند کرد. هر دوی این افراد، در این کنفرانس اقدام به ارائه سخنرانی خواهند کرد.