چالش نوآوری توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی

پنجمین دور از چالش‌های نوآوری فناوری نانو با موضوع توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی، از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو آغاز شد.

ابزارهای تشخیص آنی پزشکی امکان شناسایی عوامل یا نشانگرهای بیماری را در محل، به سرعت و با دقتی مناسب فراهم می‌سازند. از این‌رو کسب و کارهای مبتنی بر این ابزارها در سراسر جهان در حال گسترش هستند. با توجه به اهمیت این ابزارها در عرصه سلامت و به ویژه تشخیص انواع بیماری‌ها، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این موضوع را در دستور کار دارد.

چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، یکی از برنامه‏‌های مهم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که ابتدای سال جاری برگزاری آن کلید خورده است و می‌کوشد مشکلات کلیدی بنگاه‌های صنعتی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور را از طریق جلب مشارکت پژوهشگران و فناوران کشور برطرف نماید. هم‌اکنون نیز پنجمین دور از چالش‌های نوآوری فناوری نانو از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو آغاز شده است.

مساله محوری این چالش نوآوری «توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی» و با تمرکز بر حوزه‌های زیر است:
•    شناسایی نشانگرهای زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان
•    توالی سنجی DNA به منظور تعیین عیوب ژنتیکی
•    تشخیص آنی بیماری‌های واگیردار

در مرحله نخست این چالش نوآوری شرکت‌کنندگان طرح مفهومی خود را یک فیلم کوتاه (۳ تا ۵ دقیقه‌ای) شامل معرفی خود (و در صورت وجود، سایر اعضای گروه)، تجارب و سوابق قبلی مرتبط (اعم از نگارش مقاله، پایان‌نامه، ثبت اختراع، یا ساخت نمونه آزمایشگاهی مرتبط) و کلیات طرح مفهومی (نقاط تمایز، مزیت‌ها یا گلوگاه‌ها) در پایگاه اینترنتی چالش در چارچوب مشخص شده، مدون و ارسال نمایند. برگزیدگان این مرحله ۵ میلیون ریال کمک هزینه ساخت نمونه اولیه و ۳۰ میلیون ریال تسهیلات آزمایشگاهی برای خرید ملزومات یا استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دریافت می‌نمایند.

در مرحله دوم صاحبان طرح‌های برگزیده باید یک نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح مفهومی خود بسازند و مدل کسب وکار آن را نیز تدوین نمایند. گفتنی است در این مدت، شرکت‌کنندگان از آموزش‌ها و مشاوره‌های شرکت شزان در زمینه توسعه کسب وکار، توسعه محصول، مدیریت فناوری و کار تیمی بهره‌مند خواهند بود. برگزیدگان مرحله دوم این فرصت را خواهند داشت تا در یک دوره نوآوردگاه ۵ روزه شامل کارگاه‌های آموزشی در زمینه برندینگ، نحوه ارائه طرح و مسائل حقوقی شرکت نمایند.

در آخرین مرحله از چالش نوآوری «توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی» در قالب یک رویداد نیم‌روزه، نوآوردروز، از صاحبان طرح‌های برتر دعوت می‌شود تا طرح‌های خود را در حضور هیات داوران و جمعی از سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه ارائه نمایند. سرانجام در پایان، به نفرات یا گروه‌های اول و دوم این مرحله، از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو پژوهشگران دانشگاهی، فناوران و شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان علاقمند به شرکت در این چالش تا تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند، طرح‏ مفهومی خود را از طریق پایگاه اینترنتی چالش، به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. همچنین علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و غیره) به نشانی اینترنتی فوق مراجعه نمایند.